torsdag 17 januari 2013

När jag jag lägger ner cyklingen!

Cyril Depres, min hjälte nu för tiden!
                                                                 
När jag lägger ner min cykelträning ska jag satsa på att vinna MC klassen i Dakar rallyt. Det är årets high light för mig....stående i 160 blås genom öknen..på grusvägar och inte minst genom allt det damm som konstant ryker. Helt otroligt....här om dagen va en delsträcka 80 mil....OK 35 mil transportsträcka och sedan 45 mil specialsträcka. Det är nästan som från Eslöv till Munchen i alla fall om man tar färjan från Trelleborg....på grusväg...på en dag.....nästa dag kör man igen!
Slipade toppen och tog pluggen i slöjden...när läraren inte såg det....70 blås utan insatts!
                                                                  
I min ungdom tog jag min trimmade Crescent Compact från Dalvik i Jönköping till Ölmstad.utanför Huskvarna...vilket man kör förbi på Vätternrundan...just efter backen i Kaxholmen. Där gick Husqvarna GP som va en deltävling i Motocross VM. Jag drog dit på träningen torsdag-fredag för då va det enkelt att planka in....den stora dagen på söndagen va bäst.....men man hade ju inga stålar till inträde.
Min ungdomshjälte, Roger De Coster....Belgien
                                                                
När jag fick se Roger De Coster köra upp på bakhjulet för en backe gick jag igång! Från den dagen drömmde jag bara om Motocross.....nu blev det något helt annat, men fortfarande på två hjul!
Tre gamla storcyklister Sten Andersson flerfaldig svensk mästare på tempo, Göran "Ökenkungen" Karlsson sveriges första proffcyklist, Bengt Åkerlund A Klassare på 60 talet och en klasscyklist. Grabbar ni ser lika bra ut idag som på fornstora dagar!
                                                                   
I onsdags va jag på ett trevligt arrengmang i Malmö. Det va Cycle Tours som presenterade sina resor för 2013. Mycket folk....säkert 60 - 70 cykelfreakar och en del kända ansikten från förr. Alltid kul att träffa det här gamla gänget.
Sven-Åke Nilsson gjorde en presentation av sin karriär. Den går verkligen inte av för hackor.....helt otroliga resultat. Då hade dom flesta ingen aning om vad han pysslade med......hade varit nu för tiden med den mediauppbackning som finns idag hade Sven varit en superstar i svensk idrott, men så är livet....då va då och nu är nu!!!!

1 kommentar:

  1. En kul kväll. Och så vann man ytterligare en utlottning...

    SvaraRadera