måndag 31 december 2012

Det blev en bra avslutning

På dagen innan nyårsafton blev det årets sista utomhuspass. Som vanligt drog vi ut på en bra runda....denna gång utan dubbdäck. Lite duggregn och 6 grader varmt när vi gav oss iväg mot Lund. Lucas, Mats Andersson och Anders W. gjorde mig sällskap denna söndag. Vi mötte upp Patrik, Mats Murare, ytterligare ett danskproffs Lars A. och inte minst Linus Dahlberg. Ett riktigt bra träningsgäng som vanligt på vintersöndagarna. Eftersom vinden va sydlig körde vi söderut för att få lite go medvind i ryggen sista biten hem. Linus som är en smart kille kom med korta skärmar och fick naturligtvis slänga sig in längst bak. I vårt gäng gäller 32 mm däck med punkteringsskydd, hela fast monterade skärmar med förlängare fram och inte minst bak. Vem vill se ut som om man spenderat en dag i kolgruvan när man kommer hem från träningen. Det går knappt att få kläderna rena och cykeln ska vi inte snacka om.
Vi körde ner över Harlösa - Vomb innan vi kom ner till Veberöd där vi svängde vänster mot Blentarp. Hela tiden i motvind..... sen svängde vi höger upp mot Kläggeröd vilket är en lång sugande backe upp till Stenberget.
Snabbt stopp uppe på Stenberget

Uppe på toppen tog vi höger ner mot Janstorp och Häckeberga. Vidare mot Lyby - Kongsmarken där vi fick göra ett stopp när Patrik punkterade.....vi andra körde framåt en bit för att sen vända tillbaka, allt för att hålla värmen. När Patrik fått på hjulet hann han 100 meter innan det va dags för ytterligare en  punktering på det andra hjulet. Vi andra fick köra framåt en bit och vända om igen....innan vi kom vidare. Finns det något tråkigare än att få punktering på vintercykeln.....man håller på att frysa ihjäl när man står där......för att inte snacka om hur skitig man blir om händerna.
Patrik mekar, Anders håller cykeln och Mats konsultar

Efter vårt pit-stop kom vi vidare mot Dalby och Södra Sandby. Nu rullade det på bra i medvinden...och när Anders W. börjar halvhjula danskproffsen då får man hålla i mössan. Snart var vi tillbaka i Örtofta och sen va det bara Sallerupsbackarna kvar.....denna gång va det med pigga ben så det gick som en dans. Danskproffsen svängde vänster mot Kävlinge för att skarva på ytterligare en timme.....jag styrde rakt hemåt och va nöjd med ytterligare en bra söndagsrunda.
Hemma stod mätaren på 123 km och ett snitt på 29,4 km/h.

Idag kändes det bättre än på länge....Kläggerödsbacken gick hur bra som helst och jag kände mig stark.....tills Mats uppe på toppen sa "tack för att ni tog det lugnt idag". Jag som trodde att formen va på gång......kom snabbt i andra tankar igen.

Jag önskar er alla ett gott slut på året och ett ännu bättre 2013. Håll hjulen rullande!