söndag 16 december 2012

Dubbdäcksdebut

Idag va det dags för första gången i mitt liv att prova på dubbdäck på vintercykeln. Jag har kört MTB med dubbdäck vilket va helt OK på grusvägar. Men idag skulle det klämmas asfalt på lite halvisiga vägar.
Lucas och Lars, dom bästa träningskompisarna man kan tänka sig på vinterträningarna

Det blev lite manfall idag så här i jultider. Någon skulle köpa julgran, någon var tvungen att jobba och det var till och med en av gubbarna som skulle äta tårta, vilket inte va en dum idé idag. Anders W. Lucas och jag körde mot Lund för att möta upp Mats Murare som kom smygande i Örtofta. Sen drog vi mot Kävlinge och mötte upp nästa danskproffs Lars A. Det här med dubbdäck va en upplevelse, tungrullat så man tror att bromsarna ligger mot.Styrningen i kurvorna va också en upplevelse innan man blev van. Mats va den smartaste killen idag...han körde odubbat. Vi bestämde att vi skulle hålla oss till dom lite större vägarna för att slippa den värsta isen. Vi körde förbi Kävlinge till Dösjebro och vidare mot Annelöv och Billeberga. Sen drog vi till Asmundtorp och därifrån till Häljarp. Vi tänkte att om vi kör på raksträckorna ut mot Barsebäckshamn så kommer det inte att vara några problem med underlaget. Men det va det...... mycket is och spårigt gjorde att vi fick slå av lite på takten. Mats som körde friktionsdäck hade det lite jobbigt både med isen och motvinden. Innan när vi körde i medvinden började han att halvhjula oss andra lite.....jag antar att vi fick igen lite för gammal ost! Väl i Barsebäckshamn började det att duggregna och motvinden tilltog lite...det är vid sådana här tillfällen man funderar om man skulle hitta en mer rogivande hobby....samla på ölunderlägg...frimärken eller trädgårdstomtar.
Mats, the man with the hammer!!!

Men snart va vi i Löddeköpinge sen ner mot Bjärred - Lomma och Åkarp. Det rullade på bra i motvinden och duggregnet. Vid Åkarp började Mats klaga på en ankommande hammare. Men han hängde på där bak när vi styrde mot Staffanstorp - Kyrkheddinge. Där tog vi cykelbanan mot Dalby.....men det va inget bra beslut för det va rena isbanan. Vi fick stanna vid flera tillfällen och leda cyklarna en bit för det hade också blåst upp snö i drivor. Men vi va snart i Dalby där Mats svängde av hem och vi andra körde mot Södra Sandby och Gårdstånga.Äntligen fick vi lite vind i ryggen men inte hjälpte det för nu började danskproffsen stå på lite mer och Anders och jag fick slänga oss in där bak. Nu började benen säga ifrån och kolhydraterna började ta slut. Men vi kom vidare till Örtofta innan vi svängde mot Eslöv.....och dom där jäkla Sallerupsbackarna. Nu va pulvret slut så jag tog min egen takt upp.....och den va inte snabb.....just över styrfart. Anders och jag körde sista km till Eslöv, Lucas körde med Lars mot Kävlinge för att skarva på en timme till.
Anders, alltid glad och inte minst stark!

När jag rullade in cykeln i garaget tänkte jag att det här med dubbdäck är inte dumt...om dom bara inte hade rullat så tungt. Det är som att köra i ett svagt motlut hela tiden....och det vet ju alla hur kul det är.
Mätaren stod på 120 km och hurtbullesnittet låg på 27,6 km/h vilket är OK en dag som denna.

Detta va första utepasset på 3 veckor och det kändes....annars har det mest varit inomhuscykel som gällt i det taskiga vädret. Men det är fortfarande gott om tid och säsongen är fortfarande långt borta....men tiden går snabbt.