lördag 2 juni 2012

Ringsjön Runt 2012

När jag kom hem från jobbet på fredagkvällen kollade jag in alla möjliga vädersajter och fick samma svar på alla, en kall och regnig förmiddag lagom till årets Ringsjön. När klockan ringde halv sex sken solen.......och jag tänkte i mitt enfald, nu har dom fel nu igen. När jag kollade termometern så visade den sex grader.....vilket innebar att man fick rota fram lite extra kläder ur skåpet. Grötfrukost som vanligt innan det va dags för påklädning.....va ha va ska man nu har på sig.....vilket är den eviga frågan när vädret är växlande. Undertröja, undertöja med windstopper, långärmad nätbrynja, cyketröja och en tunn väst samt cykelbyxor och knävärmare va valet och det kom att visa sig räcka utan problem.
Full rulle vid nummerlappsutdelingen
                                                             
Snabb biltur till Höör, hämta nummerlapp, morsa och snacka lite med många trevliga cyklister som väntade på starten. Sen rullade vi iväg i en klunga som säkert bestod av två hundra cyklister. Redan från början gick det på bra och vi passerade snart gamla Bilema eller som det heter numera City Gross. Sedan rullade det på bra i medvinden upptill Sösdala där man svänger höger ner mot Södra Rörum...tio - femton man på skift längst fram och hundra man på rullen.....det vill säga som samma gamla visa som vanligt på Ringsjön. När vi kom ner till Hörby blev det en bra motvind till Osbyholm och upp till Snogeröd, där vinden kom från vänster och det blev fullt ställ. Det tog inte många minuter förrän vi va en tio - tolv kvar och samarbetet funkade bra. Orupsbacken flöt på bra innan det va dags att vända i Höör och styra tillbaka mot Snogeröd. I rondellen svänger man höger mot Eslöv och efter 7 km vänster mot Pugerup och Hurva. Backen i Hurva är ingen större knuda men den kändes i benen som de flesta backar gör nu för tiden. Vidare mot Skarhult och Eslöv där någon öppnade skyarna.......ösregn i kombination med bra vind är inget man leker med som cyklist. Men vi rullade på över Hasslebro och in i medvinden mot Höör. Sista backen är känd som Prästaliden överlevde jag även denna gång trots medvinden.
 Ni vet väl att när man har slitna ben är motvind i backar det man önskar.....man får lite mer rulle samt att det inte går så fort. Vid målet i Höör tog vi det lugnt för att slippa sådana övningar vi hade i fjol när någon fick för sig att spurta efter att suttit på rulle i tolv mil.
Ringsjön är alltid kul att köra fast vägarna är tråkiga och ibland lite väl trafikerade. Speciellt vägen mellan Snogeröd och Höör. Man kan ibland fundera hur vissa hjärnor fungerar om dom överhuvudtaget fungerar.....vi håller på att bli påkörda bakifrån av en bilist som hänger sig på tutan....och har en cykel på dragkroken.....och är på väg till starten av loppet. Undrar hur han själv skulle uppleva situationen eller det kanske är första gången i sitt liv han ska cykla. Man kan undra.
Men vi hade i alla fall inte tur med vädret......och världens dyraste banan vid målet smakade lika bra som vanligt.
Dagens tur blev 122 km och 3,04 tim med ett hurtbullesnitt på 39,2 km/h.
Starka killar och några gubbar, Samuel, Johan, Janne, Kristian, trött gubbe, Patrik, Pål, Sätofta och Kristian va första gänget tillbaka i Höör.
Visby försvann men vi hittade han bland bananerna.
Sätofta - Lasse på hemmaplan
Jörgen laddad innan start
                                                            
Jag kom ihåg första gången jag stötte på Ringsjön, jag tror det va 1974......jag va ute och tränade och mötte ett gäng gubbar utanför Eslöv. Man kan säga skillnaden mot dagens cykling är ljusår.....yngre cyklister, bättre cyklister och inte minst en helt annan hastighet.
Mitt andra minne av Ringsjön är mörk.....det va från den tiden då jag började min viktreduktion från tresiffrigt. Mina kompisar Mats Murare och Tommy Planta som på den tiden va Skånes starkaste motionscyklister lyckades övertala mig att köra Ringsjön. Jag vet i fan hur det gick till men jag stod i alla fall på startlinjen i en tröja som va stor som en presenning.....och på min gamla Alan cykel från sjuttiotalet.
Jag har försökt förtränga det mesta av denna runda....men jag kommer ihåg att jag va trött så jag höll på att dö......redan efter några mil. Utanför Eslöv fick jag rullen på en kille som körde om mig med en moped......han gasade va det gick....men jag hängde på va det gick....efter ett tag böjde han sig ner och började skruva på det ställbara munstycket....då fick jag vika ner mig. Dom sista två milen till Höör va långa som en följetong......väl hemma fick man ligga gipsad i en vecka innan man blev människa.

Min form blir långsamt lite bättre fast det går ju aldrig så fort som man önskar eller tror.....nästa söndag kör vi Husiesvängen i Malmö.....trevligt motionslopp som går på några av Skånes bästa vägar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar