söndag 10 juni 2012

En blåsig Husiesväng

Klubben Cyklistens trevliga tjejer håller korven kokande
                                                               
Husiesvängen tycker jag är ett av de trevligare motionsloppen man kan köra i Skåne. Masterstart ut ur Malmö, bra skyltat och underbara vägar (bara man sluppit den där jäkla Slimmingebacken) och inte minst alltid ett stort antal startande cyklister. Det va ca. 15 grader vid starten och en ganska styv vind som tilltog under dagen. Jag vet inte hur mång startande det va .......men det va en stor klunga som drog iväg. Så länge masterbilen va före oss så va det OK.....men när han släppte oss....då gick det undan i blåsten. Bra medvind till Staffanstorp, sen blev det kantvind på vägen mot Genarp och klungan sprack snart upp i molekyler. Här gäller det att ligga rätt och inte tveka om man ska vara med till slutet.

Småvägarna efter Genarp är underbara och är några av det bästa vägarna Skåne kan erbjuda oss cyklister. Hela tiden låg vinden på framifrån eller från höger....vilket gjorde det ganska jobbigt när man låg framme och drog.....betydligt enklare när man gömde sig i det som va kvar av fältet.

När vi svängde vänster just innan Svaneholms slott va jag helt plötsligt ensam i täten.....inget ryck, utan rullade bara iväg.....jag tänkte jag kör på så får vi se vad som händer. Efter ett tag funderade jag på om jag kan hålla undan ett tag så kanske jag kan klämma Slimmingebacken innan klungan kommer. Det värsta som kan hända är att dom kommer ifatt mig just innan backen.....då är man rökt. Nu blev jag nästan rökt för jag hann inte många meter upp i backen innan förste man kom blåsande förbi mig....sen kom snart resten.....jag for som ett bojsänke rakt genom klungan och höll på att få mjölksyra upp i öronen. Uppe på toppen såg jag täten en bra bit framför mig......men vi fick ihop ett bra gäng och lyckades med hjälp av några starka killar komma ifatt klungan ner mot Blentarp. När vi svängde vänster mot St Rödde och Kläggerödsbacken gick det jämnt och fint i denna långsugare....lite motvind .....lite kantvind från vänster.....men efter ett tag va vi uppe på Stenberget.

Jag kommer ihåg en tävling från förra århundradet.....1975.....Karatloppet i mitten av April....observationstävling för landslaget. Det va ett stort startfält och ett jäkla väder som vanligt på denna tävling. När vi kom uppför Kläggerödsbacken som då va grusväg va det kantvind från vänster.....kantvind på en halvtaskig grusväg i April är en upplevelse. Min kompis Sven - Åke Nilsson hade just kommit hem från en månads vistelse i Nordafrika.....där han kört bra på flera etapplopp och hade toppform. Ha la sig i det högra hjulspåret och eldade upp för backen, jag satt som klistrad på hans bakhjul. Man vågade inte gå in en cm. för mycket till höger så man kom utanför hjulspåret och cykeln fick tvärstopp i dyngan. På den den tiden kunde man ta sig uppför en backe....nu har man fullt upp att överleva var gång det brantar till.

Väl uppe på Stenberget drog vi mot Janstorp och snart va vi tillbaka i Häckeberga igen....sen rullade det på bra.....ett gäng som drog....ett gäng som hängde där bak. När vi kom ner mot Lyby blev det öppna landskap och helt plötsligt blev det riktig kantvind igen och det tog inte många minuter förrän vi bara va nio man kvar i täten. Sedan rullade det på mot Klågerup och backen i Bokskogen va inga problem.....sedan klippte vi Skabersjö och snart va vi tillbaka i Husie igen. Jag tror att de flesta av oss va ganska nöjda och slitna efter en bra tur i vinden......och det blev ingen större spurt på slutet......om man nu tvunget ska spurta på ett motionslopp.
Gänget som va först tillbaka i Husie, Detlef, Andreas, Ola, Janne, Sliten gubbe, Johan, Patrik och trevlig kille från Solde
                                                                     
En pigg Christer Meyer innan start
En sliten Christer efter några timmar i sadeln
Sveriges starkaste veterancyklist som bara blir bättre ju äldre han blir, jag vet inte var det ska sluta
Stefan är en stark kille som kan klämma Watt men idag kände han mest Ohm i pedalerna
Patrik Jadsten...en riktig temporäv som är stark som få
Viktor Nilsson är en stark kille från Åhus
                                                                      
Husiesvängen är ett motionslopp .... men med kvaliteten på cyklisterna kan man tro att det är en tävling......vilket är kul. Man kör hårt ihop och kämpar på så gott man kan.....inga sura miner och inget gruff.....efteråt gör man en utvärdering över en korv eller två. Jag älskar att tävla, men i brist på tävlingar kör jag gärna motionslopp.....för jag tycker att om man kallar sig cyklist så kör man allt och  fryner inte på näsan åt dom som inte pysslar med det man själv gör.

122 km och 3.09 min och ett hurtbullesnitt på 38.6 km/h.

Detta blev en bra sista putsning för Vätternrundan....några pass till i veckan sen är man startklar för en av årets höjdpunkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar