torsdag 7 juni 2012

Långtur på Nationaldagen

Ola och Magnus håller matpaus på den skånska prärien

Nationaldagen va som klippt och skuren för en långtur, bra väder med lite sol och en lagom sydvästlig vind......lite kallt ....speciellt för att vara början av Juni. Vi va ett bra gäng som mötte upp på morgonen.....Anders W. Patrik, Johan, Mats Murare, Sätofta - Lasse, Oskar Nilsson, Ola Hallberg, Magnus G. och inte minst Mats Höllgren.
Efter en punka och lite annat strul kom vi iväg mot Harlösa där det va året höjdpunkt i byn....traktorparaden. Rusningen hade nog inte riktigt kommit igång för vi gled enkelt igenom vidare mot Övedskloster och Sjöbo. Sedan styrde vi mot Ystad .....i Sövestad svängde vi höger på vägen som används i Vombsjön Runt. Vi svängde inte uppmot Knickarp utan körde rakt fram mot E65 som vi korsade. Vidare mot Snårestad och Skivarp......här började Mats H. oroa sig för att vi skulle upp över Romeleåsen med dess backar. Men han behövde inte ora sig för vi drog vidare mot Anderslöv i motvinden. Innan Anderslöv svängde vi vänster mot Klagstorp - Södra Åby här märks det tydligt att vi va nere söder om landsvägen.....platt landskap med öppna landskap och helt säkert sveriges bästa åkermark. Framme i Gislöv höger mot Fjärdingslöv och vidare mot Haglösa där vi passerade GAIF dvs. Gylle AIF hemmaarena. Nu svängde vi äntligen in i medvinden och drog snabbt mot Svedala över söderslätts alper i Minnesberg. Upp mot Skurup - Häckeberga - Genarp i go medvind...där mot Torna Hällestad och Södra Sandby där några i gänget hoppade av......vi andra styrde mot Gårdstånga. Där körde vi mot Örtofta....men innan vi kom fram svängde vi höger uppför backen i Viderup. Här vet i fasiken va som hände men helt plötsligt dök Mats H. upp från ingenstans och drog en riktig rökare uppför backen. Sätofta va inte sen och kontra och vi andra fick hänga på så gott det gick. Nu hade Mats fått upp ångan och stod på som attan mot Eslöv, jag vet inte om det va hemlängtan eller Ingrids rabarberkaka som lockade.....eller han behöver kanske lite längre uppvärming nu när han blivit äldre.

Bra runda i sällskap av ett gäng riktigt duktiga cyklister är alltid ett sant nöje. I det här gänget är det ingen som behöver bekymra för att inte komma runt Vätternrundan.

202 km och ett hurtbullesnitt på 34.2 km/h vilket är helt OK när man kör 2 par och inte på skift.
Johan, en starkt körande Mats Murare och Patrik
Sätofta och Oskar alltid på gott humör...även i motvinden

Mats spurtkungen, speciellt när det vankas rabarberkaka

På söndag kör vi Husiesvängen som en sista uppladdning inför Vättern.