söndag 7 augusti 2011

Veteran-SM i Halmstad

Veteran-SM i Halmstad va ett lopp som jag sett fram mot. Trevliga bana som kan bli ganska tuff va beskrivningen som jag fått. Det tyckte jag lät bra.....för några månader sen. Efter den senaste tidens turbulens va formen helt kass....stress på jobbet....i detta eviga regnandet vi haft i Skåne senaste veckorna har det varit svårt att hitta motivering till träning. Just motivation brukar vara det minsta problemet för mig....älskar att cykla....tycker alltid att det är kul att ta i va det går varje gång jag är ute cyklar...men detta förbannade regnet varje gång man skulle ut gjorde till och med att min motivation dog.
Körde upp till Halmstad på fredagen och fick höra att mina klubbkompisar Pelle W. och Magnus D. tog guld i partempot, samt att Håkan P. och Mattias Z. tog brons i sin åldersklass. Ett stort GRATTIS till er grabbar....verkligen kul att se att allt slit ni lagt ner resulterade i medaljer....det är ni värda. På sen eftermiddagen va vi uppe och hämtade nummerlapparna vid målet och fick se en av de roligaste cykeltävlingarna jag sett på länge. Nybörjartävling med killar och tjejer i alla åldrar och inte minst med alla typer av cyklar. Sån glädje och kämparglöd va det länge sen man såg. Jocke Bolteus grabb Tim körde starkt och kommer säkert att bli en bra förstärkning i vårt elitlag om några år.

Tim Bolteus laddad innan start
På lördagen va det start klockan åtta. Bra förutsättningar med uppehåll och lagom temperatur....det som saknades va lite mer vind. Det är verkligen kul att se alla laddade gubbar som bara väntar på att starten ska gå. Speakern P-O Johansson sa kör och 52 man klickade i pedalerna. Lite stress på första varvet...alla vill fram...alla är lite osäkra på var det är jobbigt...med andra ord som vanligt. Det tog inte många km innan jag förstod att detta inte skulle bli en rolig dag i sadeln. Benen va helt döda och om jag överhuvudtaget kände något så va det en konstant betongkänsla. Men skit i det.....det gällde att göra det bästa av dagen och att gilla läget. Det va samma folk som vanligt som va aktiva....Mats Lindau....Ölands-Lasse...Lasse Gillberg...va alla iväg men det ledde aldrig till något....så när vi klockan ringde för sista varvet va det en samlad klunga som gick ut. Sista varvet gick på i en bra fart...alla visste vad som gällde. Två km innan mål va det dags att ta backen för sista gången. Benen va helt slut och jag hängde som en slips runt 17-18 plats i klungan som stod på bra. Då helt plötsligt började jag fundera .....ska jag sitta kvar här nöjd och efter loppet säga " det blev klungspurt och jag sket i det" eller ska jag dra på en rökare och göra ett sista försök. Det blev en fartökning och helt plötsligt hade jag kört om tio man som låg på rad och började släppa luckor.....kommer in i kurvorna innan mål som åttonde man och har tätkänning då gubben innan mig fick en plötslig syra och tvärdog. Jag kunde i alla fall spurta in som sjua vilket är helt OK på ett SM. När jag senare bytte om vid bilen tänkte jag .....va fan håller du på med Håkan? Varför drog jag inte igång fartökningen 2-300 meter innan då hade med all säkerhet varit bland de tre främsta genom kurvorna....svaret på en sån fundering får man aldrig. Stig Andersson-Plate drog på en riktig rökare på slutet och vann en bra vinst.
Själv va glad över att huvudtaget tagit mig i mål...med den formen jag har för ögonblicket. Nu gäller det att ta nya tag...det är fortfarande mycket kvar av säsongen. En sak har jag märkt på äldre dagar och det är att det gäller att cykla kontinuerligt och inte ta för många dagar utan träning....då sjunker formen som ett sänke. När man va yngre kunde man hålla en vecka ibland .....första passet efter vilan va tungt men sen va det OK igen...den tiden är förbi.....i alla fall för mig.
Kul att se alla starka veteraner i alla klasser.....som satsar järnet både på tävling och träning. Janne Karlsson kör som vanligt i världsklass och kör i från sina konkurrenter från hjul och vinner med mer än minuten. Jonas Gartman lika stark som vanligt...Stefan Stengård drar som han inte gjort annat i livet......Filip Svedberg drar på en riktig rökare på slutet som vanligt. Fredrik Jansson som iglar fast sig i klungan varv efter varv fast han borde varit avhängd för länge sen.

En glad Filip efter en säker SM vinst
En mycket trevlig lördag i Halmstad som bjöd på sitt bästa väder....det fanns till och med de som brände sig i nian efter en hel dag ute i solen.
CK Bure ska ha ett stort beröm för arrangemanget.....bra servering med goa hamburgare, serverade av glada tjejer.....mycket bra målområde....massor av flaggvakter.....bra bana som jag tror alla tyckte om. För er som inte tyckte om banan kan jag bara säga att det är inte banan som gör tävlingen....det är cyklisterna.
Kul att träffa gamla kompisar, Mats Axelsson och Ulf Lööf (fd Johansson)

1 kommentar: