måndag 15 augusti 2011

Det blev en bra födelsedag

När jag steg upp tidigt på söndagmorgonen för att äta min vanliga grötfrukost var det för att köra en cykeltävling i Holbaek i Danmark. Att det va min födelsedag var ingenting jag funderade speciellt mycket över innan frugan kom upp för att önska lycka till och samtidigt passade hon på att gratta. Det är konstigt ...när man va yngre längtade man efter sin födelsedag och inte minst presenterna.....nu för tiden är det inget man skänker en större tanke och presenter är inget man behöver....man har ju redan det mesta man behöver.....och är det något mer man behöver så handlar man det själv.
Resan till Holbaek tog en timme och en kvart...motorväg hela vägen. När jag kom fram och fick betalt startavgiften och hämtat ut chipet träffade jag några danska kompisar som började snacka om banan. På deras beskrivning lät det som vi skulle ut på en tur i alperna.....och för danska mått mätt kan jag säga att dom var inte helt ute och reste. 57 startande och tre varv på tre mil va det som stod på programmet....det hela kryddat med en ganska bra vind. Jag hann inte köra ett varv av banan med bilen innan start.....vilket jag alltid försöker göra för att veta vad som väntar......nu fick det bli en överraskning. Som vanligt i Danmark startade det i bra fart, vilket gör det viktigt att vara längst fram där tävlingen avgörs från första tramptaget.

16% i Danmark suger must
   Det tog inte mer än en mil innan vi kom upp i en jäkla backe som va 16% på brantaste stället och det va bara att lägga ner den på lilla klingan fram. Det kunde man aldrig tro att man skulle använda lilla klingan fram i Danmark......jag är inte överhuvudtaget glad i att använda lilla klingan....jag ser den mer som en dekoration på cykeln. Sedan kom det två mer knäppar innan backen upp mot mål som va riktigt styv. Det va utbrytningar som kom och gick hela tävling och hela tiden blev klungan mindre och mindre. När det va ca tio km kvar till mål kom det iväg ett gäng på fem man och det blev lite stopp i klungan...de flesta va ganska trötta vid det här laget. När dom hade 150 meter drog jag på en rökare och kom ifatt dom efter en km och sen va vi iväg. Bra samarbete och vid 4 km släppte två man i en backe och jag tänkte nu jäkla ska det i alla fall bli en pallplats....men det sket sig. I backen upp mot mål körde jag på 53x21 vilket va helt OK tills det brann till i påkarna... sen fjärde platsen ett faktum. Inte optimalt men helt OK efter senaste tidens svacka. 57 startande ....22 i mål....38,4 i snitt.

Starka gubbar i Danmark...men nästa gång...då jäklar
Det är alltid kul att tävla i Danmark....bra tävlingar...stora startfält...offensiv åkning...hämta ut nummerlappen och ett chip....numret på tröjan ...chipet på framgafflen.....och iväg. Igår hann jag inte hem till Sverige innan resultatlistan va klar och ute på nätet. Rekommenderar Svenska Cykelförbundet att åka ditt på ett studiebesök.....kanske kan man snappa en idé eller två för att göra svenska tävlingar bättre.


Alltid kul när mamma snart 88 år kommer på besök
Jag när jag kom hem va barnen, mamma och svärmor redan där och firandet satt igång med god mat och fika....så när det va dags att stänga dom bruna igår kväll va jag ganska nöjd med dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar