lördag 12 februari 2011

Underbar dag i Skåne

När jag slog upp ögonen i morse såg jag på en gång att det skulle bli en underbar dag. Termometern visade -7C och solen var på väg upp. Så dagen var som gjord för en träningstur....men det sket sig. Eftersom jag har haft dagen full med andra aktiviteter som, garagestäd, inventeringsjobb, hundvakt osv. fick det bli ytterligare en dag på min Monark motionscykel. Så direkt efter grötfrukosten klev jag på cykeln och körde ett gäng intervaller på tröskel eller i alla fall därom kring. Inte så jäkla kul men det var ytterligare ett pass för träningsdagboken. Hade mycket hellre kört ute idag.
Men i morgon kommer det att bli en bra runda om vädret håller i sig och mina kära träningskompisar är på hugget.

Härom dagen när jag klickade på mig mina cykelskor kom jag att tänka på vilken utveckling det har varit på materialsidan. Klickfästen, kardborreband och inte minst carbonsulor är något som är vardag för de flesta cyklister idag.

För ett tag sen hittade jag dessa klenoder i en låda på vinden. Inköpsåret var 1978 och det var det finaste du kunde köpa då. Jag höll till i Zomergem utanför Gent i Belgien och körde lite cykeltävlingar med blandade framgångar. Jag behövde ett par nya skor och hade hört talas om en skomakare i Roeselare som tillverkade skor för hand efter din läst. Jag tog min Volvo145 och drog dit. Efter ett tags letande och frågande hittade jag gubben. Det gick alldeles utmärkt att få ett par sko gjorda och priset var 200 kronor. leveranstid 2 veckor. Han ritade av min läst och mätte upp foten. Jag kom ihåg att han sa att jag hade precis samma läst som Hennie Kuiper, holländare och proffsvärldsmästare i belgiska Yvoir 1975. Klart att jag blev lite stolt, för det var nog det närmsta jag kommit en cyklist i denna klass. När beställningen var klar frågade han om jag ville ha någon dekor på skorna. Eddy Merckx som var sponsad av Adidas fick sina skor med de tre ränderna på. Freddy Maertens körde med Puma, men fick dom alltid tillverkade i Roeselare.
När jag hämtade skorna så skickade gubben med läderbitar som skulle användas som spurtklossar. Sedan var det bara att köra några gånger med skorna utan klossar så man fick lite avtryck från pedalen på sulan. Då visste man var klossen skulle spikas fast.
Jag säger inte att det var bättre förr....men en sak är säker och det är att det är mycket lättare att montera klossar på sina skor idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar