onsdag 9 februari 2011

Rev av lite intervaller på testcykeln innan dagens jobb

Efter en snabb frukost hoppade jag på min Monark testcykel och drog av en timme intervaller. Inget fancy med moderna 4:or eller ännu modernare 2 x 20. Jag kör old school och inget annat. En timme effektiv träning räcker gott och väl till för att väcka en gammal kropp innan dagens jobb sätter igång.
Jag kommer ihåg när testcykelträning började slå igenom på 70 talet. Man kollade in min gamle kompis Nicke Welin-Berger i Nya Cyklisten. Där dök han upp med sin böjda sadelstolpe på Monarken och jag fattade inte ett skit. På den tiden fanns det inget som hette Set-Back eller ännu mindre Q-faktor. Man hoppade på testcykeln som stod på klubblokalen och körde vad det gick. Nu när man mäter och kollar sittställningar var och varannan dag så förstår man att Nicke var långt före sin tid.
Efter att körde trainer i snart 15 år gick jag funderade på att göra en revival och skaffa en testcykel. På Cykeldagarna i Jönköping träffade jag Monarks eminenta försäljare John Nilsson och det tog inte många minuter innan jag hade beställt en Monark. Lite mer elektronik annars är det en kopia på samma hoj som jag slet röven av mig på för mer än 30 år sen.
När jag började tävlingscykla 1968 i Jönköping var min första cykel en Monark klubbcykel från 1953 utrustad med Stronglight, Simplex, Brooks, super Champion och inte minst Canetti 100 däck. Jag kan lova att det var inte mycket elektronik på den Monarken.

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt träningsredskap det där. Hittade min begagnad. Den har säkert 20 år på nacken men den kan köra mig trött flera gånger i veckan oavsett.

    SvaraRadera
  2. Hej Håkan!

    Vad trevligt att du bloggar.

    Vilken modell valde du?

    Mvh Katarina

    SvaraRadera
  3. Kul och se att en av gubbarna Persson hittat ut på det världsomspännande intranätet och delar med sig av sina gamla rövarhistorier!

    SvaraRadera
  4. Katarina, självklart är det en 828 E

    Glenn, you ain´t seen nothing yet

    Håkan

    SvaraRadera