torsdag 12 november 2015

Karriärbyte?

När jag härom morgonen innan jobbet satt och svettades på innecykeln kom mina tankar igång. När jag slutade tävla 1981 svullade jag upp, ja svulla är nog bara förnamnet! Det är något jag ångrar, men gjort är gjort och då va då och nu är nu! När man slutade cykla så fanns det inte så många konditionsidrotter att vända sig till. Löpning va nog den grejen dom flesta fortsatte med. När jag cyklade va det ganska mycket löpträning på vintrarna och jag hade ganska lätt för att springa. En dröm som jag hade va att springa ett maratonlopp bra och då menar jag bra. Tyvärr blev det endast en dröm.....som många andra drömmar man hade.
Det hade nog varit lättare att hitta en sysselsättning nu när det dykt upp hur många "Musse Pigg" idrotter som helst! Hör ni.....SUP - Stand Up Paddling........Multisport.....trailrunning.....swim and run.....Toughest.......innebandy.....är några av dom.

Den absolut ultimata sporten måste vara Triathlon. Jag möter många triathleter genom mitt jobb och alla är en trevlig skara. Man hör att dom reser hela världen runt för att tävla....halv Irionman i Arizona......kvarts Ironman på Jamacia.....Irionman i Kalmar. Sen kommer något som heter Challenge, vilket är också en triathlonserie. Som cyklist kommer man aldrig iväg på dom resorna, tyvärr.

Som cyklist har man inte heller många ursäkter att komma med. Missar man en utbrytning så beror det nästan alltid på att man sitter och sover, ligger för långt ner i klungan eller att utbrytarna kör för fort! Blir man avhängd beror det oftast på att dom andra kör för fort eller att man ligger för långt ner i klungan.Svårare är det inte.
Bildresultat för cartoon triathlet
Simma, cykla och spring.
När jag frågar en triathlet hur det gick kan dom mest underliga ursäkter komma. Här kommer en lista på några av ursäkterna jag hört.....obs några!

Simningen. Det va för höga vågor, fick en spark i huvudet, fick en kallsup...(det får jag varje gång jag badar), simmade vilse, såg inte bojen.........

Cyklingen: Det blåste, svårt med högprofilhjul, fick en stop and go, punktering och fick inte på ett nytt däck, alla andra låg på rulle utom jag.....gick ut för hårt.........

Löpningen: Jag fick kramp, magen ballade ur, drog baksidan av låret, vätskebrist, fick börja gå, såg dubbelt.......
Listan kan göras längre.
Bildresultat för cartoon injured triathlete
Det är viktigt att stretcha
Listan på resultat är nästan lika lång. Hur gick det på Irionmannen?  159:a .....det va ju bra! ......i min ag? .....ja age group!.....hur många va det totalt?   2000!!!

Hur gick det på Ironmannen?   1,05 på simningen !   34 i snitt på cyklingen!  10.45 i tid.

Man kan hitta alla ljuspunkter i mörkret på en Ironman. Min bästa triathlonkompis Kristian har en bror som för några år sen gjorde Ironman Kona på Hawaii. Det gick jätterbra för honom. Han hade bästa tiden av alla startande i loppet på växlingszonerna.....vilket är en merit som inte går av för hackor.

Fast triathleterna ser jäkligt coola ut sina magtröjor och Speedos tror jag att jag håller mig till cykling. Vinner man inte beror det alltid på att någon annan körde fortare......krångligare är det inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar