söndag 30 november 2014

Idag va alla vinnare!

Då va det söndag igen....hemskt va veckorna går fort när man har kul. Söndag under vintern betyder som vanligt en trevlig tur med gubbgänget. Efter förra veckans sura ben va jag för dagen ordentligt laddad med frugans hembakade bullar. Jag kom i bull koma under lördagskvällen...tror jag klämde nästan en hel plåt själv. Så när jag vaknade i morse va jag ordentligt laddad med kolhydrater.
När Lasse Sätofta, Robert, Kalle och undertecknad rullade ur från Eslöv i morse visade termometern på just över nollan och det va en riktigt kall vind från ost. I sidvinden ner mot Örtofta va det riktigt kallt innan man fick upp värmen. Vi mötte snart Patrik och Mats som kom från Lund. Som vanligt blev det till att köra ut i motvinden. Jag har svårt att komma ihåg någon höst där vinden har varit så mycket från ost som denna....vi i Skåne brukar annars vara bortskämda med västvindar...men inte i år.
Patrik, Lasse, Kalle, Mats och Robert va det glada gänget som gjorde söndagsförmiddagen till ett nöje!

Det gick på bra ut i motvinden mot Ellinge - Skarhult - Kungshult. Det va inte mycket till halvhjulande.....vår ena halvhjuls kung.... Sätofta skötte sig exemplariskt efter förra helgens övningar. Den andre kungen va tvungen att jobba....så nu gick det jämnt och fint. Det rullade på bra mot Stehags Kyrkby och i backen ner mot Ringsjön va det riktigt kallt och bet ordentligt i kinderna. På rakorna bort mot Stanstorp va det lite tungt i motvinden, men så fort vi kom in i skogen blev det lite bättre. Snart passerade vi den stora metropolen Sätofta på vägen till Ludvigsborg. Lite innan Ludvigsborg tyckte Lasse att vi skulle svänga av till vänster på en ny väg.....men den gick vi inte på. Patrik blev lite orolig.....inga nya vägar...tänk om Lasse bränner av en häxpipa och lämnar oss ensamma då hittar vi aldrig hem...så det fick bli den gamla vägen. I backarna upp till Södra Rörum gick det lite tungt och nu började man höra lite stön bakifrån men snart va vi uppe i Rörum. Där tog vi höger mot Hörby och nu va det skönt.....lite lä i skogen och solen började värma lite. Vi rullade snart genom Hörby och nu va det riktigt gott i medvinden ner till Osbyholm. Det gick på bra i medvinden och jag hörde Mats stönade där bak på rullen....jag va inte säker på om att han skulle föda eller va det handlade om. Jag frågade Patrik som satt bredvid mig va det va frågan om... han sa.... jag tror Mats vill att vi ska köra rakt fram och inte svänga vänster uppför backen till Lyby. Nu blev det som Mats ville och snart va vi framme i Snogeröd. I backen upp mot Pugerup brukar det vara lite tungt men idag gick det lätt i medvinden. Ner mot Skarhult rullade det på ordentligt och nu började det rycka lite i Sätoftas ben....men vi fick snart tyglat honom. Vid Skarhult drog Patrik hem mot Sandby och vi andra körde vidare till Eslöv.  Det va ett par slitna gubbar som rullade in i Eslöv....bra kört alla.
Kalle va riktigt påpälsad inför dagens aktiviteter.
Hemma visade mätaren på 94 km och det gyllene hurtbullesnittet hamnade på 29,4 km/h.
Idag va det inte så farligt på halvhjuls fronten.....Johan jobbade och Lasse skötte sig exemplariskt och fortsätter han i denna stilen kommer han att få sköta tombolan på gubbagängets julfest och då kan han själv sortera vinst eller nitlotter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar