torsdag 6 november 2014

Elitmotionär?

För ett bra tag sen snackade jag med min kompis Mats uppe i Dalsland. Han sa att han hade en polare som tränade som attan. Han sa också att han va en elitmotionär. Jag hade aldrig hört talas om det uttrycket innan, men jag har med åren sett att det dykt upp mer och mer. Jag har aldrig blivit riktigt klok på va det är och kommer nog aldrig att bli det.
Nu tänjer vi lite!
Bengt Bedrup kör en konditionstest!
Jag kommer ihåg för länge sen när man hörde ordet hurtbulle....Bengt Bedrups Träna med TV va fullt med hurtbullar.....man såg hurtbullar lite överallt. I löparspåret kom dom med sina poplinoveraller.....det va inget snack om elit men ofta gick det riktigt fort ändå. På cykel fanns det också gott om hurtbullar. Ylletröja och byxor...flaskställ på styret...men starka va dom.
Jag kommer ihåg en hurtbulle vi ofta mötte utanför Landskrona. Alltid körande på en guldfärgad Alan ram från Italien bestyckad med Campagnolo grejor. Det gick aldrig över trettio men snygg cykel hade han. Varje gång vi mötte honom tänkte man...va ska han som aldrig kört över trettio med den cykeln till? Nu har man själv både carbonracer och lycratröja och ändå kommer man knappt över trettio!
Tävlingscyklist är man när man tävlar om placeringar och inte tiden. Triathleter och maratonlöpare jämför nästan alltid tiden och inte placering. Frågar du en maraton löpare hur det gick på Stockholm Maraton svarar han alltid typ...3,26...bra säger jag...men va blev du? Oftast har dom inte en aning om placering och det har ingen betydelse...
Trött maratonlöpare!
Frågar du en triathlet om Ironman Kalmar....svarar han 11.27....jaha! Frågar du om placering så kanske drar dom till om något med age group!
Motionär är man när man tränar för att må bra och gärna vill slå kompisarna på motionsloppen. Sen hur fort man kör är ju upp till var och en. Tränar man mycket och hårt kör man i regel fortare......och ofta är det så att ju fortare man kör ju roligare är det och ju bättre mår man...eller!

Fikacyklist är också ett namn som dykt upp....låter trevligt...i alla fall på sommaren när man sitter och fikar i torra kläder!
Kvinnliga klubb cyklister
Club cyclist har jag stött på många gånger i England.....otroligt starka... speciellt på vintern. Tävlar aldrig eftersom tävlingssäsongen alltid är på sommaren.

Nu ska jag bara klura ut vad en elitmotionär är!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar