torsdag 1 maj 2014

Idag va det gött!

Efter förra helgens aktiviteter på Örestadsloppet va det dags att gränsla cykeln igen. Har haft mycket att stå i under veckan så det har inte blivit någon tid över till träning utan enbart cykelpendling. Därför va det skönt med en helgdag så här mitt i veckan. Helgdag brukar betyda en sväng med gubbgänget....så även idag. Innan jag skulle iväg vid niotiden stod jag och velade länge i tvättstugan. Frågan va vad jag skulle ha på mig..... sju grader och tio sekundmeter kall nordanvind gjorde inte valet helt lätt. Tunn windstopperjacka och knickers fick bli det som gällde för dagen. Jag och Sätofta-Lasse mötte upp Mats och Patrik som kom från Sandby hållet. Vi drog snart norrut i motvinden för att förhoppningsvis få lite go medvind i ryggen på vägen hem. Metropoler som Ellinge - Östra Strö - Kungshult - Stehag betade vi av i snabb takt. Solen började nu värma på gött men vinden va fortfarande kall. Snart va vi inne på en av Skånes roligaste cykelvägar som går förbi Hänninge till Munkarp.....vägen är smal, kurvig och nästan utan trafik.
Väl framme i Munkarp svängde vi vänster mot Hasslebro. Här va vi inne på en sträcka av söndagens FIK-trampen som går i dessa trakter. Vi tog höger mot Stockamöllan och nu började Mats få upp värmen i dieseln....vilket betyder att det är ett helsike att hålla honom jämsides.....det va nästan tendenser till lite halvhjulning!
Framme i Billinge svängde vi vänster ut i medvinden mot Ask. I Billinge mötte vi Bertil Jönsson som va ute på en träningsrunda. Bertil kör för Örestadscyklisten och är en av dom drivande krafterna bakom förra helgens tävlingar i Barsebäck. Det är killar (gubbar) som han vi ska vara glada över att det överhuvudtaget finns cykeltävlingar kvar!
Bialitt va en TV serie som startade långt innan de flesta av er va födda...1961. Gunnel Nilsson och Lennart Kjellgren va dom stora stjärnorna. 
               
Bra kaffestuga på landet i Skåne. Skånerost och riktiga kaffekoppar och inget jäkla trams med kaffe i glas!
När vi passerat Ask på vägen mot Marieholm passerade vi Bialitt som har en riktigt bra fikastuga. Jag vet fan  inte va som flög i mig när jag helt plötsligt hörde mig själv säga.....ska vi inte stanna för en fika. Alla snackar fika och cykel.....utom jag....tränar vi så tränar vi! Fikar gör man hemma efter träningen.....mycket skönare än att sitta i svettiga cykelkläder.
En bekant gås och tre starka gubbar!

Nu blev det ett stopp eftersom jag tror att det drog lite i kaffetarmen på dom andra gubbarna också. Det var här vi gjorde upptäckten.......att Mats hade en 52 klinga fram! Genast började vi diskutera om man också kan ha en storfjolla! Att lill klingan kallas fjollan i gubbkretsar är känt...men storklingan?  Efter kaffe och en riktigt god kanelbulle körde vi vidare i medvinden mot Marieholm. Det tog inte många minuter förrän Mats körde så det rök....då kom nästa upptäckt....han hade en elva på minsta klingan på bakkassetten.
Det beryktade vevpartiet med storfjollan ytterst!

Nu va det slutsnackat....och inte minst slutskojat. Det gällde bara att hänga på så gott det gick! Patrik som ville ha en lugn komma igång runda efter en envis förkylning hade tungan hängande nära framhjulet! Snart va vi i Reslöv - Virke .... och Lilla Harrie innan vi kom ut i sidvinden mot Örtofta. Patrik och Mats körde vidare i medvinden mot Sandby....Sätofta och jag svängde ut i motvinden mot Eslöv. Det gick bra även denna gången....Sätofta va snäll i Sallerupsbackarna!
Hemma stod mätaren på 105 km och hurtbullesnittet hamnade på 32,5 km/h.
En snabbdusch....lite fika sen.... tillbringades hela eftermiddagen i trädgården.....gött!

På söndag blir det FIK-Trampen i Färingtofta.....
Hittade denna broschyr i Bialitt.....kanske något för framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar