måndag 26 maj 2014

En bra långtur i det fina vädret!

Nästan varje morgon denna vecka har jag kört lite SBI intervaller på vägen till jobbet. Det är inte så långt, bara två mil men man hinner med ett gäng om man står på. Förra söndagens Gran Fondo va ett riktigt bra långpass, vilket behövdes för att få några timmar i sadeln. Tyvärr kunde jag inte köra Malmögirot då lördagen gick i arbetets tecken. Men nu när det va söndag och inte minst fint väder va det äntligen dags för ett långpass.
Jag rullade ut från Eslöv med sällskap av Anders W. och fd. danskproffset Lucas. Det va kul att få cykla en sväng med Lucas för det va ett bra tag sen vi körde ihop. Nu skulle han bara köra två timmar för det va lite uppvaktning på gång i familjen. Vi mötte snart Patrik, Mats och vår för dagen starke polare Micke Kuggen.
Micke, killen som kan allt om GT och Coggans Watt träning!

Vi kom snart fram till att vi drar norrut så får vi sidvind på vägen hem....förhoppningsvis!
Byar som vi passerade på vägen norrut va Södervidinge - Billeberga (där Lucas svängde av hemåt) - Sireköpinge - Ekeby - Billesholm - Norra Vram innan vi kom till Åstorp.
Alltid kul att träna med Lucas!

Nu svängde vi ut i motvinden mot Hyllinge - Ödåkra innan vi kom fram till eländet Väla. Här kom vi lite fel och till slut va vi på rätt spår igen mot Råå. Vi tog cykelbanan förbi hamnen som va välbesökt en fin dag som denna. Snart va vi uppe på gamla vägen mot Landskrona. Nu började det bli lite tungt i sida motvinden. Men snart va vi uppe på toppen av backen i Glumslöv, sen va det bara nerför hela vägen till Landskrona. Vidare mot Häljarp innan vi körde ut på kustvägen mot Barsebäck. Vid Lundåkra körde vi upp till Saxtorp och vidare mot Löddeköpinge innan vi passerade Kävlingeån på vägen mot Furulund. Äntligen fick vi lite go medvind i ryggen. Vår kompis Mats började nu jämra sig fast vi gjorde ett snabbt coca stopp på bageriet i Lödde.

En sliten Mats och en pigg Patrik!

Mats kämpade på bra och snart va vi på den sega vägen förbi gamla överskottet och vidare mot V. Hoby. Nu vet jag inte va som flög i Mats för i varenda uppförsbacke kom han flygande som ett skott för att halvvägs upp upp likna den döende svanen. Snart va vi framme i Örtofta där våra vägar skiljdes. Micke Kuggen och Patrik fick ta Mats på rullen till Sandby medans jag och Anders körde hem mot Eslöv. Idag va Sallerupsbackarna lite segare än vanligt...kan ha varit benen eller kanske den styva sidvinden.
Hemma på garageuppfarten visade mätaren 179 km och hurtbullesnittet hamnade på 33.3 km/h vilket är helt OK när man kör två par och inte går på skift.

Ett riktigt bra långpass precis som jag vill ha det, hårt och ordentligt trött på slutet. Jag vet att en del förespråkar att man tar det riktigt lugnt på långpassen och en del snackar också fettförbränning. Det är säkert helt OK om man har eller tar sig tid till mycket träning men en annan som har fullt upp att klämma in lite träning på mornarna innan jobbet är glad för varje möjlighet att tillbringa några timmar i sadeln och då vill jag dynga på!

Några morgonpass till i veckan sen är man laddad inför nästa helgs UCI Gran Fondo Copenhagen....ska bli riktigt kul att köra i Danmark igen.