söndag 18 maj 2014

Cykel City Gran Fondo 2014

Igår kördes den tolfte upplagan av motionsloppet Cykel City Gran Fondo som arrangeras av Eslövs Cykelklubb i Eslöv. Efter att det varit regnväder nästan varenda dag i veckan så blev lördagen en riktig lyckoträff när det gäller vädret. Riktigt sommarväder med mer än tjugo grader varmt framåt eftermiddagen.

Nytt för i år va att start och mål va flyttat till Eslövshallen i norra Eslöv. Mycket bättre lokaler och mycket enklare att parkera samt tillgång till kök och andra faciliteter direkt i anslutning till startområdet.
                                                                         
Marina innan start.
När jag kom i god tid till starten va där redan massor av cyklister. Alla va på hugget och vädret kunde som sagt inte varit bättre.....vindstilla samt inte ett moln på himmeln.

Jag vet inte om det va deltagarrekord men det va just under 500 anmälda vilket är riktigt bra.
                                                                         
Massor av cyklister.
När starten gått tog det inte många minuter innan det va full gas ut mot Marieholm. En stor klunga som rullade på bra. Sen bar det upp mot Bialitt och Torrlösa innan vi svängde höger mot golfbanan på vägen mot Knutstorp. Här är vägen lite dålig och det är några större tjälskador. Nu blev det någon vurpa men det gick så vitt jag vet bra för dom som stod på öronen. Snart va vi uppe i första backen mot Klåveröd och jag kände direkt att det inte blir någon dag med diamanter i benen! Diamanter......jag höll på att bli avhängd så jäkla tungt gick det. Men jag fixade det denna gången också....med problem. Ner mot Kågeröd va det ett gäng som pep iväg och det blev lite stå i klungan. Snart va vi framme i andra backen vid Åvarp och jag fick ta fram ett av dom äldre knepen i lådan....fram i täten i foten av backen och sen bita i va det går....för då har man hela klungan att falla på. Det funkade denna gång också...med nöd och näppe! Uppe på toppen blev vi en liten grupp som körde på bra och kom i fatt klungan precis när vi kommit ner för backen.

Jag vet inte riktigt vad som har hänt med alla motionscyklister.....alla verkar vara så glada i uppförsbackar! Min kompis Mats har kommit fram till samma tanke....på släta vägen händer inte så mycket....men så fort dom ser en backe far dom iväg som om dom hade eld i baken! Håriga ben, PB rand på vaden, skitig cykel, sadelväska modell amerikakoffert.......Mats hade till och med sällskap med en som körde med magväska på ryggen.....en sak har dom alla gemensamt...så fort dom ser en backe .....då jäklar ska det köras!
Denna koffert har  jag nu för tiden sett många gånger bakifrån!
Själv är jag inte numera så glad i uppförsbackar...tycker mest att dom nu för tiden är till bekymmer!
Lotta på Åsen blev också ett bekymmer...i år igen! Jag släppte innan jag kom till backen men tog mitt eget tempo och började snart passera cyklist efter cyklist och snart va vi ett bra gäng med bl.a. Marina, Sätofta-Lasse, Henrik M. och alltid starke Dennis från Sjöbo. Väl nere i Kågeröd började vi få igång ett bra lagtempo och det rullade på bra tillbaka till Eslöv. Vi rullade in två-tre minuter efter den stora klungan vilket va helt OK. När jag väl hade hämtat andan samt tömt blåsan som varit fylld till bristningsgränsen redan efter en mil va det kul att snacka lite skit med alla nöjda cyklister. Alla verkade glada och tyckte att detta som vanligt va ett av årets trevligaste motionslopp.

För egen del gick det tungt....men sånt är livet! Jag har vid snart sextio års ålder fått allergi! Läkarna kan inte hitta vad det är men denna våren har varit ett helsike....när det regnar är det OK men vid fint väder är jag helt täppt i halsen och näsan. Jag har aldrig i mitt liv behövt fundera på vad jag äter eller dricker...det har aldrig varit några problem men nu har jag börjat fundera mer och mer på det! När jag vaknade i morse såg det ut som om jag gått tio ronder mot Tyson.....helt svullen i ansiktet!
Detta är gjort utan resultat!
                                                                         
Det som slog mig igår va uppträdandet av en del cyklister. Varför kan man inte hålla sig till höger på körbanan? Jag vet att det kan vara svårt om det blåser....men igår va det vindstilla. Måste man köra på fel sida om refuger? När en bil signalerar för omkörning måste man vända sig om och ge bilisten ett finger istället för att hålla till höger? Cykla är det roligaste jag vet och jag kommer att göra det så länge jag lever. Att cykla motionslopp är också väldigt roligt och jag hoppas att alla skärper till sig annars är risken att klubbarna tröttnar på ordna dessa trevliga tillställningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar