måndag 12 maj 2014

Tävling är alltid bästa träningen!

Efter förra helgens FIK trampen har det inte blivit mycket tränat....tyvärr. Måndag och tisdag va benen sega och det blev fullt upp att ta sig till och från jobbet i Lund. Resten av veckan har det mest regnat....dyngsur på morgon på vägen till jobbet...lika blött igen på vägen hem 12 timmar senare!

Lördagen tillbringades i trädgården med högtryckstvätten på högvarv! När jag kom in framåt kvällen började jag fundera om jag inte skulle åka över till Danmark och köra en cykeltävling på Själland. Formen är väl så där så jag såg ABC löpet som en bra genomkörare inför kommande tävlingar. En snabb signal till Patrik som inte va sen att hänga på.

ABC som är en av Danmarks största cykelklubbar hade för året hittat en ny bana som låg uppe på norra Själland. Min kompis Claes som är ordförande i klubben hade sagt att det skulle vara en riktigt bra bana.....och det stämde. Riktigt kuperad med öppna landskap och en härlig stark vind.....cykelåkning när den är som bäst! Hade vi bara sluppit det förbaskade regnet som kom i skurar hade det varit ännu bättre.

I Danmark körs veteranklasserna i 10 års grupper vilket är helt OK fast det börjar bli lite knöligt nu när man är 9 år äldre än dom yngsta i klassen.
Kämpar på i täten!
                                                                         
Vi va 68 startande i 50 års klassen vilket va ett stort startfält på dom smala vägarna. I vanlig ordning blev det kört järnet från första tramptaget. Det tog inte mer än en km förrän första attacken kom...sen höll det på så hela tiden. Kurva.....kantvind....backe...kurva. osv. hela tiden med gubbar som bara vill gå loss.
Så här ser det ofta ut på cykeltävlingar i Danmark!
                                                       
Detta sätt att köra cykeltävling är svårt men riktigt roligt.....man vet inte riktigt vilket ryck man ska gå på....man vet inte vilket man ska stå över.....men det är ju det som är tjusningen med cykeltävlingar. På det tredje varvet av fem va jag helt plötsligt iväg med tre andra cyklister. Kollade in klubbtröjorna...för det är alltid lite klubbkörning som vanligt. Såg bra ut så det va bara att gasa på....vi höll undan i mer än två mil innan det kom upp fyra man till. Sen började strulet med att några skulle stå över.... någon ryckte... sen tog det inte lång tid innan det som va kvar av klungan kom i fatt oss. Sen började attackerna igen..helt plötsligt va det några små grupper iväg och det som va kvar av klungan kom helt i stå. Sen va den dagen körd! Nu va det mer en fråga om att ta sig till mål så att man fick varma kläder på sig. Alla va trötta och det börjades gnälla och skälla på varann. Jag fattar inte hur man orkar skälla på varann när man kör en gubbatävling i cykel....jag tävlar bara av en enda anledning och det är att det är skoj och då vill jag inte få på öronen av en trött och sur dansk!
 Han tyckte att jag körde för fort när jag va framme och drog och föreslog att jag skulle dra längre i stället. Efter en stund sa jag till honom att jag har också betalt anmälningsavgift och kör precis hur fan jag vill! Inte gjorde det saken bättre....för att krydda på lite la jag in några stötförningar....vilket brukar sätta fart på dom flesta cyklister...även dansken! I sista backen en km innan mål så släppte han....
Arg dansk!
                                                                          
Jag kom i mål som 18:e man av de 23 som gick i mål. Mätaren stod på 97 km och snittet hamnade på 37,4 km/h.

Inte speciellt nöjd men efter en korv och några koppar kaffe medans jag väntade på Patriks målgång så kändes det helt OK. Jag va inte hemma förrän halv sju på kvällen och när jag slog upp dom bruna i morse va det första jag kände ett par ömma ben.

Patrik blev 8:e man vilket är riktigt bra kört i ett stark startfält. Nu är han på gång igen efter ett gäng förkylningar under våren!

På lördag kör vi Cykel City Gran Fondo i Eslöv och hoppas på många deltagare och inte minst på fint väder....välkomna.

1 kommentar:

  1. Alltid tråkigt när folk skall bestämma hur man skall köra. Det var likadant här innan de lärde känna svensken. Det räckte med en gång att jag drog alla svordommar från underjorden på skånska och därefter ställde mig upp och drog allt vad jag kunde.

    SvaraRadera