fredag 18 april 2014

Vad händer?


I söndagseftermiddag när jag efter träningsturen med Mats sjönk ner i soffan för att kolla in Paris-Roubaix på TV fick jag några funderingar som snurrade runt i skallen. Jag brukar kolla cykel på TV växelvis mellan Eurosport och dansk TV. Vacchi och Adamsson är klockrena och inte minst entusiastiska när det väl brinner till. Men när Vacchi går upp i falsett brukar jag byta kanal till dansk TV. Rolf Sörensen är så jäkla bra....han har kört alla stora lopp själv och vet precis hur det går till.
Paris-Roubaix Juniors : Classement
Dansk seger i Paris-Roubaix juniorklass
                                                                   
I söndags under sändningen gick dom in och visade hur juniorklassen spurtade in på velodromen i Roubaix. Danskarna tog första och andra platsen samt tog ledningen i världscupen för juniorer. Stort!
Under sändningen kollade jag in cyklingDanmark på datorn och hittade resultaten från söndagens tävling i Ringsted. Detta någon timme efter sista man gått i mål. Resultater, hur många priser samt poäng....hur tydligt som helst. Det sista jag gjorde på söndagskvällen va att leta efter resultaten från Östgötaloppet.....utan framgång! På måndag förmiddag hittade jag resultaten....och såg till min fasa att juniorklassen i det stora premiärloppet hade fyra startande.....helt otroligt! Senare såg jag att Lucas Eriksson blev åtta i Paris-Roubaix vilket är rikt bra kört.
                                                                     
Det är inte ofta man ser röken stiga rakt upp i Skåne. Underbar morgonpendling.
           
Sedan veckor tillbaka har jag beställt ett chip från svenska cykelförbundet. Nu såg jag på deras hemsida att det hade brunnit i något förråd och att chipen va försenade......vilket jag har full förståelse för. I förra veckan fick jag en avi från SCF om att det fanns ett paket att hämta i den lokala ICA butiken. Jag tog med avin till jobbet och hämtade upp paketet på vägen hem på kvällen. Jag hann inte mer än innanför dörren för frugan sa du har en avi från riksidrottsförbundet. Jag tänkte.... va kan detta nu vara? I bilen igen och ner till ICA för att hämta ut ett nytt paket. Väl hemma öppnade jag paketen och nu hade jag två chip. Jaha! Två nummer på chipen...vilket va mitt? Sen började jag ringa förbundet.....det tog säkert 25 försök innan jag kom fram. Varje gång fick jag ringa Idrottens Hus som kopplade mig vidare till SCF. När jag väl kom fram fick jag snacka med en trevlig tjej som hjälpte mig omg. När jag sa att jag fick ringa Idrottens Hus varje gång undrade hon om inte SCF direktnummer står på deras hemsida. Hon konstaterade snabbt att det gör det inte. Det tycker jag skulle vara en bra idè om det gjorde!

Några funderingar:
¤ Kommer resultaten upp snabbare nu på SCF hemsida när vi har chip? Att 2014 vänta ett dygn på resultaten är ju helt barock.
¤ Vi har inte en förbundskapten på seniorsidan!
¤ Kommer det att arrangeras något Veteran SM under 2014? Nu har säsongen startat och vi vet fortfarande inte när och var ett SM kommer att arrangeras. Om det nu överhuvudtaget kommer att bli något. Vi får hoppas att Kristian och Vinco gänget nere Ystad gör en repris på fjolårets SM.

Jag önskar alla en GladPpåsk och se till att få cyklat många mil i det fina vädret!
                                                                               
Mats,med sin nya cykel. Den första köpte han av oss 1985....29 år sen vi blev kompisar!

2 kommentarer:

  1. VeteranSM blir i Värnamo 9-10 Augusti

    SvaraRadera
  2. Mycket bra och vettiga komentarer om Sv.Cykel och vad som behövs arbetas med inom förbundet.
    BeKå

    SvaraRadera