söndag 13 april 2014

Blåsigt värre!

Jag har i veckan varit riktigt sugen att göra min tävlingspremiär i Ringsted, Danmark idag, söndag. Va ute på en bra runda i fredagsmorse innan jobbet och benen kändes bra efter förra veckans tortyr på Mallorca. När jag körde in till jobbet i igår morse plingade det till i mobilen. Det va Patrik som skrev....inget Danmark för mig i helgen, tvärförkyld med hosta och halsvärk. Då sjönk min Danmarksinspiration med 50%.
Hem på eftermiddagen efter jobbet och putsade cykeln i fall att! Framåt kvällen sjönk inspen ytterligare och jag bestämde mig för att bli hemma och träna i stället ....vilket innebär att det blev till att korka upp ett gott vin till maten.....vilket aldrig är fel.
Ole-Einar ser riktigt pigg ut!
                                                                   
Det är flera av Mallorcagubbarna som blivit förkylda, vilket inte är helt ovanligt. Mats Murare hade veckan innan Mallorca resan läst att skidskytten Ole-Einar Björndalen alltid gurglade sig i sprit och inte haft en förkylning på flera år. Mats tyckte det lät som en bra idé och något vi skulle införa under Mallorca lägret. Han hittade en flaska Mallorca likör nere på det lokala snabbköpet. Jag vet inte va det va men det såg skumt ut....grön färgat med en massa kvistar i.
Jag va lite skeptisk först för min erfarenhet av buskar i flaskor är inte bra. Grappa Ruta i Italien är fosterdrivande! Farsans malörts brännvin är också ett minne som man vill förtränga. Det går inte att pressa ner en hel buske malört i en 37:a....då får man ta supen med tesked!
Denna Mallorca dryck va betydligt bättre och fullt gurgelbar. Mats sa att Ole-Einar spottade ut sitt gurgelvatten när han va färdiggurglad.....det tyckte vi va synd....så vi svalde och det kanske va anledningen till att vi höll oss friska!
Riktiga grejor som håller en frisk!
                                                                         
Idag rullade jag ut på morgonen för att möta upp den alltid pigge Mats för en träningsrunda. Vi körde västerut i motvinden mot Marieholm - Annelöv - Saxtorp - Barsebäck innan det äntligen blev lite vind i ryggen. Jäklar va det blåste idag...man fick till och med gå ner på fjollan (lilla klingan) i vinden. Efter några bra intervaller va vi ganska nöjda och rullade hemåt i medvinden. När jag kom hem så va jag lite förbannad över mitt beslut om att stanna hem och inte åka och tävla. Det kändes lätt och tävla i vind är det roligaste jag vet. Men så är det när man har facit i handen.
                                                         
En selfie på två gubbar!
Hemma stod mätaren på 95 km och hurtbullesnittet hamnade på 30,4 km/h.
Väl hemma blev det en snabbduschen innan det va dags för Paris-Roubaix på TV. Brukar skifta mellan Eurosport och dansk TV för att få det bästa av allt. Fantastisk tävling som är som cykling ska vara när den är som bäst!

1 kommentar:

  1. Du kanske skulle tagit dig iväg till Östgöta istället. Där verkar det ha varit rikligt med vind. Mer än hälften klev av både i senior och elit.

    SvaraRadera