tisdag 22 april 2014

Påskhelgen gick snabbt

Efter en långfredag som gick till att sanera bilar efter vintern samt en del trädgårdsarbete med bla. årets premiärklippning av gräset va det dags att på påskafton dra till Danmark för att fira påsken. Frugans syster bor sedan många år tillbaka i Hilleröd på Nordsjälland. På vägen dit på påskafton passade jag på att köra en cykeltävling i Hedehusene ganska nära Roskilde. Det va ett så kallat criterium eller som man säger i Danmark gadelöb. Det innebar ett varv på 3 km vilket i detta fallet va helt platt. Vi körde 12 varv vilket blev ynkliga 36 km. Kanske inte mycket att åka till Danmark för att köra men nu va det nästan på vägen. Det är säkert 30 år sen jag körde en liknande tävling i Danmark och det jag kommer ihåg är att det gick undan som attan. Nu tänkte jag att det kunde vara läge för lite fartträning.

Det va 53 startande i gubbklassen H50 vilket inte är dåligt så här i början av säsongen. Så fort starten gick va det 3 man som gled iväg....innan vi kört 500 meter. Jag kunde aldrig tänka mig att det skulle hålla men dom körde på jämt och fint medan klungan som vanligt körde ryckigt. Jag försökte flera gånger komma iväg både i sällskap eller solo med det smög sig varje gång. Nu blev det till en klungspurt om 4 platsen och som vanligt dök det upp folk som man inte ens visste att dom startat.....som vanligt när det är en stor klunga som går i mål. Jag hade lite planer på att spurta....men dom la jag snart ner när det blev en vurpa just framför mig och jag fick tvärnita och lägga hela slitbanan från bakdäcket på asfalten. Han framför bröt nyckelbenet och blev senare hämtad med ambulans. Nu rullade jag i mål i dom bakre regionerna av klungan och blev trettionde gubbe. Snittet hamnade på 42,3 km/h så nog blev det lite fartträning för dom gamla spirorna.

När jag vaknade på påskdagen så kändes det lite skumt i huvudet...jag vet inte om det va Ålborgen eller sillen som va gammal.....det kändes också lite skumt i benen.....men det va nog dom tunga växlarna från dagen innan som satt i.

Efter en god och lång frukost eller som det heter i Danmark morgenmad va det dags att byta om och ta en cykeltur i det underbara vårvädret. Jag körde ut i motvinden mot Nivå som ligger på Strandvägen mellan Köpenhamn och Helsingör. Sedan följde jag kusten hela vägen norrut förbi Helsingör - Hornbaek - Gilleleje - Rågeleje - Frederiksvaerk innan det va dags att köra tillbaka i motvinden mot Hilleröd. Lite slitna ben men jag kunde skriva in 105 km i träningsdagboken när jag väl va hemma.
                                                                     
Kronoborg slott i Helsingör
                                                                               
Massor av fisk
                                                                               
Här snackar vi "the real thing" och inte hittepå mat som sushi.
                                                                                   
Här va det inte frågan om att tappa klungan utan mer om att bli regelrätt avhängd på ett gadelöb på 70-talet.
                                                                     
Denna backe är med på Hilleröds cykeltävling. Danskarna försökte att skrämma livet ur Patrik och mig när dom sa att det va ett berg på banan. Men den enkle gick vi inte på.
Helt otroligt fint att cykla på Nordsjälland, mycket småvägar.... ännu fler cykelbanor och inte minst ett rullande landskap. Mycket trevlig tur som man kan göra enkelt om man tar cykeln med på båten som går mellan Helsingborg - Helsingör.

På annandagen va det dags att dra hemåt igen......

Nu laddar vi upp för helgens tävling i Barsebäck, ska bli riktigt kul att köra på hemmaplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar