måndag 9 september 2013

Söndagsrunda

Det fina vädret har hållit i sig över helgen. Jag hade tänkt att köra Kävlingetrampen på lördagen....efter många års tjat från arrangören Tore Jönsson i Furulund. Nu blev det inte så för plikten på jobbet kallade och jag fick tillbringa större delen av lördagen i butiken. Det va lite synd för vädret va bra och jag fick i efterhand höra att det fanns många trevliga och inte minst starka cyklister som jag kunnat legat på rullen på!
                                                                           
Trevliga cykelkompisar!
Nu fick det bli en söndagsrunda med veterangänget. Alltid lika trevligt att träffas och inte minst lika trevligt att plåga varann lite på söndagskvisten. Jag, Anders W. och Sätofta-Lasse drog iväg från Eslöv för att möta upp Patrik. H, Mats Murare och inte minst Johan B.
Vinden va ganska hård och kom från öst så det blev till att styra öster ut. Flyinge - Holmby va byarna vi passerade innan vi svängde upp på kyrkbacken i Harlösa. Här kom vi i fatt tre cyklister....som gnetade på bra.Två av dom körde på bra framför oss medan vi kom i fatt den tredje killen....som slet och svettades. När jag kollar in honom så ser jag att det är den gamla IFK Kristianstad cyklisten, Thommy. Han har efter många i dvala sparkat liv i sin kropp igen och kommit igång riktigt bra med cyklingen.
Efter Harlösa körde vi mot Hjularöd - Östraby och vidare på småvägarna till Östra Sallerups kyrka. Sen körde vi förbi Hörbymasten som är 324 hög. Jag kommer ihåg när jag förra århundradet gjorde lumpen ihop med ett gäng bonddrängar från Hörby. Dom påstod att det va många danskar som va med på bygget av masten 1959. För att våga klättra upp i masten började dom dagen med ett par bärs! Jag har aldrig fått det bekräftat....men vem vet...danskar har ju alltid varit glada i pilsner.
Här gick det åt öl!
                                                                              
                                                                 
Johan i sin vindjacka va nog lite varm....Mats ser coolare  ut!
När vi var nere i Hörby och svängde västerut igen fick vi äntligen vinden i ryggen efter två timmars motvind! Osbyholm - Snogeröd som är kända metropoler från Ringsjön runt passerades i rask takt. Sen vänster mot Pugerup och vidare mot Skarhults slott. Här i buskarna en bit från slottet ligger det säkert carbondelar för massor av pengar. Detta är ett minne från en riktig massvurpa på cykel SM i Eslöv 2002.
                                                                                     
Sätofta-Lasse och Patrik njuter i det fina vädret!
Vi gjorde ett kort stopp vid slottet för lite snicksnack om bla. Johan, den flygande doktorns klädsel. Förra helgen kom han i kort-kort och hjälmmössa. Idag när det va 8 grader varmare ute kom han i vinterjacka och knävärmare...men ingen hjälmmössa. Vi väntar spänt på nästa helgs outfit!
                                                                         
Mats är en stilåkare! Kjell Nilsson sa en gång att han va en kopia av Henk Lubberding. 
                                                                             
Johan vädrar bringan efter en dag i vindjacka!
Väl hemma innan jag drog igång gräsklipparen kollade jag på mätaren som visade 98 km och ett hurtbullesnitt på 32,5 km/h.

Idag, måndag regnar det i Skåne och jag hoppas inte att det redan är hösten som är på gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar