torsdag 26 september 2013

Dags för ett lyft!

Jag känner att det är dags att ta tag i den gamla kroppen och här snackar jag inte cykling! Jag snackar styrketräning.....ja just det styrketräning och inte någon bodybuilding. Man känner med åren att man får ett gubbahäng på den gamle kroppen och nu är det dags att ta tag i det. Det är inte så mycket frågan om att det ska hjälpa på cyklingen utan mer i vardagen.
                                                                             
Jag känner en del starka cyklister med stora muskler och en av dom starkaste måste vara Patrik Jadsten som numera är cyklist i FK Trampen i Södra Sandby. Patrik dök upp för ett antal år sen på cykeltävlingar...med en styrka som få kan visa. Nu har han slimmat ner sin bodybuilding kropp och är riktigt snabb på cykeln men fortfarande med muskler som dom flesta inte kommer i närheten av.
                                                                 
Här snackar vi muskler.....på Patrik!
                   
Jag träffade Patrik förra veckan och började snacka lite styrketräning. Han gav lite goda råd och erbjöd sig att coacha mig på första passet. Detta för att få till det ordentligt med tekniken. Vi bestämde träff i Patriks hemmaby Hörby. Jag visste inte ens att Hörby hade ett gym......och det hade dom inte heller utan en atletklubb. Hörby Atlet Klubb va namnet...bara det låter coolt. Lokalen va ännu coolare..modell gammal öststats gymnastiksal. Gamla maskiner, riktiga skivstänger...svettlukt i väggarna...precis som det ska va! Här såg man inte röken av någon Zumba, Crossfit eller andra hittepå övningar utan bara "the real thing"
Patrik va en perfekt instruktör som gav mig massor av goda råd. När han skulle visa knäböj så slängde han upp 75 kg på stången och körde knäböj så att röven slog i golvet! Jag körde med bara stång...och då snackar vi en stång för skolvikter!
Vi körde bara ben och häcken...nästa vecka ska ta resten.....jag bävar redan!
Om ett par veckor är det jag som pressar och inte Chris Hoy
Ryzard Szurkowski med dom största ben jag någonsin legat på rulle på!
                                                                                                                                
Det ska bli riktigt kul att ta tag i detta för första gången i livet. Jag har gått på gym i många år....men det har mest varit planlöst utan någon riktig styrning.

Snart blir det dags att bredda dörrkarmarna där hemma så att man kommer igenom utan att axlarna slår i!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar