torsdag 5 september 2013

Cykel och kaffe?

När jag cyklade jag hem från jobbet satt jag i min ensamhet och funderade varför cyklister ska vara så glada i kaffe. Jag kom aldrig på något svar och kommer nog aldrig att göra det. Under min uppväxttid drack mina föräldrar kokkaffe, vilket inte va helt ovanligt på den tiden. Kommer ihåg när man satt och kollade på den enda kanalen som fanns på TV och farsan sa.... kan du hämta lite mer kaffe. Det vara bara att studsa upp och ut i köket för att hämta kaffekannan. Man va tvungen att hålla kannan stilla så att inte sumpen kom upp utan stannade kvar på botten. Ibland svängde man lite oförsiktigt på kannan och farsan fick mest sump i koppen. Det blev en riktig åthutning, men det va glömt till nästa kväll.
Kokkaffe va det som gällde förr.
                                                                     
 Med dessa traumiska kaffeminnen tog det många år innan jag själv började dricka kaffe. När jag väl började dricka så började med det bästa man kan hitta direkt, Skånerost. Det blev direkt en favorit och det är det än idag!
Skånerost, kaffe när det är som bäst!
                                                                           
Jag kan inte fatta varför just cyklister håller på att joddla med en massa kaffebönor man aldrig hört talas om när det finns Skånerost. Det kanske är som när jag va på en matmässa för några år sen. Jag stannade vid ett stånd som sålde choklad och man fick även provsmaka. Killen som började prata med mig va nog en hipster....för han hade polisonger och bakelitglasögon, Först fick jag smaka en bit...den va OK. Sen blev det en bit till....då han frågade om jag märkte någon skillnad. Klart det va en viss skillnad men ingen större tyckte jag. Då började han förklara......den första biten va från en kakaoodling långt upp på berget! Den andra en bit längre ner och då påstod han att man kunde känna skillnaden på att jorden runnit ner längs med berget och därmed ändrat jordstrukturen på kakaoodlingen. Hipstern påstod att detta gick att känna på smaken. Jag kollade på honom genom hans bakelitglasögon och undrade om vi skulle flyga till månen ihop!
Hipster
                                                                                  
Min gamle kompis Francesco Fondriest som är bror till gamle världsmästaren Maurizio är en av dom största kaffenjutarna jag mött. Han sa till mig att han skulle aldrig i sitt liv ta en dubbelespresso på ett café om han inte varit där innan! Det fick bli en single espresso, för man vet aldrig va man får. Jag bara kollade på homom....skojar du? En doppio eller dubbel är ca 6 cl kaffe....dvs som en bra svensk julsnaps. Den tar man i ett svep utan att blinka.....en sann italienare tvekar på en sexa kaffe!
När Francesco va och hälsade på i affären fick jag lite bekymmer för vi kör ju bara med det bästa marknaden har att erbjuda, Skånerost!
Jag sa till en av grabbarna dra på åtta mått vatten och sexton mått kaffe....han bara glodde på mig och sa....skojar du? Efter lite snack laddade han Melitta bryggaren med denna sats!
Espresso på italiensk vis.
Skånsk espresso!
                                                                     
När jag serverade Francesco kaffet bara glodde han på muggen....för kaffe dricks i mugg med öra och aldrig något annat! Jag tänkte...nu dör han....efter den första munnen utbrast han...det va den bästa espresson jag druckit utanför Italien.....och den största!

Fikacykling har jag aldrig överhuvudtaget aldrig förstått mig på. Man cyklar när man cyklar och fikar det gör man hemma när man är duschad och klar!

Hoppas att detta underbara sensommar väder håller i sig ett tag till för nu är det fina bonusdagar för cykling.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar