onsdag 12 juni 2013

Nymodigheter!

När jag cyklade hem från jobbet i kväll satt jag i min ensamhet och funderade på alla nya termer som dykt upp inom cykling.
Grindvakt.....va är det?   Belgisk kedja är ett annat namn som jag hör mer och mer!

Nu har jag börjat höra "Rullsnitt" .....va är det? Jag fattar inte riktigt va det innebär. Snitt på när man rullar....eller va är det?
Här är det rullsnitt som gäller!
                                                                
Jag har forskat lite närmare och kommit fram till att det innebär att man endast räknar medelhastigheten när hjulen rullar. Dvs. om man stannar och har cykeldatorn inställd på auto start/stop så slutar den räkna.

Så om man stannar och tar en fika på en timme eller två så sjunker inte medelhastigheten!

Det är fan inte fel....med rullsnitt. I min värld så cyklar man från när man ger sig iväg hem ifrån och kommer hem igen....oavsett fikastopp.
Brad McGee i cykelkläder
Nu hör man cyklister säga " vi hade 32,5 i rullsnitt" jaha...men hur länge va ni ute?
                                                       
För några år sen så berättade konditionsfenomenet Johan Lindgren om sin gamle teamkompis från Francaise des juex, Brad McGee. Det va en kille som kunde få ihop träningstimmarna.
När cyklisterna i teamet skulle skicka in sina wattfiler så tyckte alltid tränarna att passet började väldigt lågt.....och avslutningen va ännu lägre!
När dom frågade Brad hur det kunde komma sig så svarade han....att han satt alltid igång mätaren när han bytte om till träningskläder. Avslutningen på passet brukade alltid avslutas med en timme fika...innan det va dags att styra hemåt...då stängde han inte heller av mätaren..

Tränarna blev förbannade och undrade hur ett fyra timmars pass helt plötsligt blev sex timmar......då svarade Brad...jag har alltid räknat mina träningstimmar så länge jag hade träningkläderna på!

På fredag börjar den stora cykelfesten i Motala!  Det ska bli kul att vara med!


3 kommentarer:

  1. Tja - språket är ju lyckligtvis inte hugget i sten utan förändras, så även cykellingot.. Orden tycker jag ändå är bättre än många andra nyord i svenskan såsom

    Memil – även kallad ninjacyklist eller härskarcyklist…

    Om du vill roa/förarga dig mera kan du alltid kolla vidare i språkrådets nyordslista - Lycka till i helgen, glöm inte er grindvakt ;)


    SvaraRadera
  2. Jag har börjat räkna träningstid från det jag kliver upp på morgonen till dess jag går och lägger mig, det ger en enorm mängd tränigstimmar. Lycka till i Motala Håkan, kör så det ryker.

    SvaraRadera
  3. På tal om snitt. Kom ihåg att allt under 37km/h är motion.... Lycka till/Coach

    SvaraRadera