onsdag 5 september 2012

En tur i Tyskland

Så här vackert är det i Tettnang
                                                         
Eurobike är en cykelmässa som går av stapeln varje år nere i södra Tyskland i Fredrichshafen som ligger vid Bodensjön. Det är tjugoförsta gången mässan går och jag har varit där varje år sen starten. I år hade jag tänkt hoppa den, men när det närmade sig var det svårt att låta bli eftersom det ryckte i cykelnerven. Jag brukar komma ner med en dag tillgodo innan mässan börjar. Detta för att hinna med cykeltur i det fina vädret och inte minst den underbara naturen. Ifjol drog jag ett varv runt Bodensjön (180 km) så i år styrde jag norrut. Tanten på vårt stamgasthaus sa att dom kallade området plattland....hon har nog aldrig varit där på en cykel. Bra kuperat med underbara småvägar va det som gällde för dagen. När vädret är bra är nog denna del av södra Tyskland något av bästa man kan cykla i oavsett var man är i Europa. Massor av småvägar med bra beläggning och inte minst hänsynsfulla bilister som gärna kan ligga bakom en cyklist i flera hundra meter innan dom kör om. Det är skillnad mot i Sverige där bilisterna ska om till varje pris.
Jag vet inte va det är med mig......men jag tycker mer och mer om dom södra delarna av Tyskland. Rent och fint med pittoreska byar och inte minst ordnung.
100 km stod det på mätaren när jag kom tillbaka till Gasthauset för en weissbier.
Helt otrolig Riva träbåt kan få vilka ögon som helst att tåras
Man dragbil med tidsenlig skridskopinuppa
                                                              
Eurobike är det inte så mycket att orda om.....massor av prylar.....29 tummare.....carbonhjul....GPS:er.....och inte minst racercyklar.
Det känns som det är lite torka i branchen just nu.....för allt kan ju inte vara uppfunnet, eller?
Största nyheten va nog denna Oversize styrpinne från Syntace
                                                             
Varje gång jag varit på mässan och sett alla fräcka mountainbikar blir jag sugen på att skaffa en. Det blir inte sämre av att när man sitter och äta frukost ser man alperna på andra sidan Bodensjön.....då rycker det verkligen i terrängcykelnerven. Men sen brukar det räcka att komma ut på en grusväg i platta Skåne i November så har inspirationen försvunnit.

Härom dagen, den tredje september är det 45 år sen Sverige införde högertrafik. Det året slutade cykeltävlingssäsongen helgen innan det va dags. Det va ingen som vågade släppa ut en klunga cyklister på "fel" sida vägen.
Sedan under flera år körde man de flesta tävlingarna på "fel" håll dvs. vänstervarv. Sedan efter hand började man köra högervarv allt för att slippa korsa vägar i korsningar.
Ska man ha stora portioner så får man naturligtvis ha stora stekplåtar
                                                           
Eurobike och Tyskland är som sagt trevligt , men det stora problemet är maten eller rättare sagt storleken på portionerna. Schnitzel med bratkartoffel.....nersköljd med några grosse bier är ju inte direkt någon viktväktarmat.....så nu får man ta fram tunikan igen.
Så här ser en riktig tempocykel ut, Cervelo P3
Så här ser världens bästa racercykel ut, Cervelo S5
                                                                    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar