onsdag 22 augusti 2012

MTB, kan det va något?

Startfållan vid Snapphaneturen
                                                        
Min erfarenhet av MTB är inte sådär jättestor. Jag har kört och överlevt en MTB tävling, det va Bockstensturen för fem år sen. Mina unga MTB polare sa att är det en tävling du ska köra så är det Bockstensturen i Varberg. Den är lättkörd och inte så svårt tekniskt....tjenare....jag cyklade uppför backarna och gick nerför. Men jag överlevde och blev femma i min åldersklass på långlopps - SM, men det va en pärs.
I söndags gick Snapphaneturen som i år också va långlopps - SM. Jag körde upp till Hovdala utanför Hässleholm för att kolla in läget. Underbart väder och en temperatur runt trettio grader gjorde det till en underbar dag....bara man slapp cykla.
Kul att se så många motionärer och elitåkare dra iväg på förmiddagen. Eliten som körde två varv på en 35 km slinga for iväg som om dom skulle köra ett sprintlopp.
Men det väl så MTB tävlingar funkar .....börjar med en spurt för att komma i position, medans landsvägslopp avslutas med en spurt.
Det tog inte lång tid innan det va tre Kalas åkare ensamna i täten....klass skillnad...så det ryker om det. Sen tog det inte lång tid innan resten av fältet va utspitt över många minuter. Vid varvningen va det en del som såg helt slut medans andra verkade hur pigga som helst.
Efter varvingen drog jag hem för det va inte så mycket att kolla på eftersom varvet va så långt...och det va ju direkt inte någon publikfest......det va knapp dom närmast sörjande som va där och kollade. Lite tråkigt när Hässleholm CK lagt ner ett som vanligt bra jobb med tävlingen. Man kan nog säga att mitt MTB sug inte direkt växte.....men man vet ju aldrig va som händer. Senare på kvällen kollade jag in en video från årets Trans Schwarzwald som är ett femdagars MTB lopp nere i södra Tyskland och då kan lova att MTB suget växte till sig igen....vi får se.
En alltid stark, Kristian Skoglund från arrangörsklubben
Stefan Larsson, en killa som producera watt oavsett cykel
Stefan körde bra som vanligt när det gäller långlopp
Maria Skoglund med sina flickor som körde i småklasserna
                                                           
Träningen knallar på med jobbpendlingen och någon extra runda på morgonen innan jobbet.
Bild från Mats perspektiv
                                                            
Min kompis Mats Höllgren har tjatat på mig om att jag ska komma upp till Åhus en tisdagskväll och vara med på deras berömda fartpass. Jag har haft lite svårt att komma iväg i tid för att hinna med det. Ska jag också vara ärlig kan jag säga att jag också haft så risig form så det den inte har varit mycket att exportera utanför Eslöv. Men i tisdags va det dags. Samling vid repslageriet för att sedan rulla ut förbi glassfabriken innan första intervallen av tre rullade igång. Intervallerna är så vitt jag kommer ihåg, 10 km, 8 km och den sista på 13 km.
När vi drog igång första intervallen tog det inte många minuter innan det skrek i benen. Tio - tolv man (och en tjej, Hanna) i lagtempo med fullt ställ kan få benen att värka på de flesta. Andra intevallen va ännu värre, i alla fall första minuterna innan det släppte lite. Tredje och sista intervallen som gick lite i medvind ....va riktigt kul. Fullt ställ med 49 i snitt över intervallen utan att få ont i benen kändes riktigt kul.
Säger bara, shit .......ett par sådana här träningar i veckan så hade man snart varit i form. Bra cyklister som är starka och inte minst inte vinglar och far gör cykling i grupp till ett riktigt nöje. Mats som sitter längst bak som grindvakt och uppstyrare har järnkoll på gänget med sin örnblick.
Mattias och Anders va lika starka som vanligt
Ola och Oskar kan få vilka ben som helst att värka
En bra coach ska alltid ha pondus
Vår eminenta fotograf med sin lika eminenta chaufför
Nilsson senior sjönk ner i första lediga stol
Bröderna Bäver utvärderar träningen ihop med Håkan över en korv.
                                                                
Träningen avslutades hemma i Mats och Berits trädgård med grillkorv och kaffe. En grillad sitter aldrig så gott som efter en bra träningstur. Stort tack för gästfriheten...


1 kommentar:

  1. Trans Schwarzwald kan jag varmt rekommendera, etapperna är varierande och organsiationen bra. Mycket för pengarna. Din analys är helt riktig med starten. Fullt spjäll gäller.

    SvaraRadera