söndag 8 januari 2012

Det rullar på....

Här nere i Skåne rullar det på som vanligt. Senaste veckan har bjudit på ganska taskigt väder, men ändå blivit en bra träningsvecka. Ute någon dag och testcykel någon dag, vilket brukar bli den vanliga mixen. I fredags som va trettondagen hade vi här nere det bästa vädret vi sett på länge.....några minusgrader på morgonen och inte minst en klarblå himmel.....så det blev en bra tur med det vanliga gänget. Idag va det som vanligt igen......grått och tråkigt. Vi blev ett bra gäng med Sätofta Lasse, Johan, Mats Murare, Anders W och inte minst danskproffsen Lucas och Lars som nästa år kör för Team Concordia. Vi styrde kosan norrut men först gjorde vi några klingelikrokar i mellanskåne......för Sätofta skulle till ishallen på eftermiddagen och hann inte köra så långt. Kompisar som vi är styrde vi upp det utan problem....en Sätofta Lasse med trötta cykelben i Höörs ishall är nog inget ingen vill se. Kågeröd - Billesholm och upp mot Åvarpsbacken som ni flesta säkert känner igen som den andra backen på Cykel City Gran Fondo. Detta är en ganska fin åkbacke där Lucas och Lars höll ett jämnt och fint tempo uppför. Uppe vid Stenestad skiljdes våra vägar.....danskproffsen körde mot Sönnarslöv för att dryga ut distansen. Vi andra styrde ner mot Kågeröd...för att uppleva den i min mening värsta backen på åsen. Jag har tränat på Söderåsen i fyrtio år och varenda gång jag kommer till denna backe så bränner det i benen. Man rullar frihjul ner från Stenestad och sen när man ska börja ta i igen i den knäppan upp mot dammarna är det alltid en jäkla pina. Varken brant eller speciellt lång utan bara jäkligt seg. Ni som kört på åsen känner säkert igen knäppan jag menar. Efter Kågeröd blev det Svalöv - Teckomatorp - Norrvidinge....här svängde vi mot Marieholm - Reslöv. Där drog vi vänster mot Virke där Mats och Johan körde mot Lund och Anders och jag mot Eslöv. Bra träningsrunda i ett gråkallt väder. Hemma stod mätaren på 137 km och hurtbullesnittet på 29,8 km/h.

Mats Murare, en stilåkare

Johan, den flygande doktorn

Danskproffsen Lars och Lucas
Varje gång man kommer upp för en backe på vinterträningen på lättaste växeln stönar och pustar man som man ska dö......och varje gång tänker man hur fan ska det det gå i sommar. Tunga ben, tung cykel, mycket kläder på sig kan vara en av anledningarna. Kanske åldern kan vara en anledning till att man tycker att backarna blir både längre och brantare för var år.


Trött gubbe
 På tal om backar......nästa vecka ska jag försöka överleva ihop med Cykel City Elit Team på Gran Canaria, vilket inte blir det lättaste. Gran Canaria är det bästa stället i Europa om man vill cykla på vintern....alltid bra väder, inte mycket trafik och inte minst bra vägar med fin beläggning. Att det också är massor av cyklister där gör ju inte saken sämre.......har jag tur kanske kan jag hitta en korpulent tysk att ta sällskap med i backarna.

5 kommentarer:

  1. den ende korpulente tysken som kan hänga med är väl i så fall Jan Ullrich...
    ;-D
    Du är grym Håkan. Var inte för elak mot Höllgren på Gran Canaria.
    / JohanB, Lund

    SvaraRadera
  2. Janne Karlsson, Ystad8 januari 2012 kl. 21:02

    God fortsättning Håkan och lycka till på Gran Canaria.

    Jag är inte alls avundsjuk. Jag har ju mina rullskidor och vad går väl upp mot en riktigt skitig survinter i Skåne?

    Hälsa dom du tycker är förtjänta.

    Hälsningar
    Janne

    SvaraRadera
  3. Vafan maestro?!
    Elit teamet.. du sa ju att det bara var du, jag o Picco..?

    Tack för omtanken Johan, du är en fin kille! ;-)

    // Korpulent Åhusbo

    SvaraRadera
  4. Jag vet precis vilken backe du menar! Första gången jag körde Gran Fondo trodde jag jag skulle dö när vi kom till den. Lotta var ingeting i jämförelse.
    Ha det gott på holmen!

    SvaraRadera
  5. Hi, I came across your site and wasn’t able to get an email address to contact you. Would you please consider adding a link to my website on your page. Please email me back.

    Thanks!

    Mandie Hayes
    mandie.hayes10@gmail.com

    SvaraRadera