tisdag 11 oktober 2011

Har hänt mycket sen senast


Tiden sen senaste bloggen har bara runnit iväg....eftersom jag tyckte att jag hade lite form kvar så anmälde jag mig till årets sista tävlingshelg i Danmark. Tävlingarna gick i Tönder och Bov nere på södra Jylland...just vid tyska gränsen. Dessa tävlingar brukar ha uppmot 1000 startande i alla klasser, vilket är helt otroligt med svenska mått mätt. Det som också är typiskt för dessa tävlingar är den hårda vinden. Banan i Tönder har en nivåskillnad på kanske 2 meter.....vilket inte är mycket......men samtidigt är det nog inte tio träd utmed hela 28 km varvet. Ca 10 km av varvet går 20 meter från nordsjökusten...vilket brukar betyda riktig kantvind.....vilket är något jag gillar. Men denna dag sket det sig totalt.....2 sekundmeter och 26 grader varmt va det som gällde....helt otroligt, första helgen i Oktober med sånt väder. Jag snackade med en funktionär som sa att så vindstilla som det va idag på en cykeltävling va något man kanske fick uppleva va tjugonde år. Vi va nästan 50 gubbar som ställde upp till start....vilket bara det gör det roligt att tävla i Danmark. Det enda som kunde spränga klungan idag va det 700 meter långa kullerstenspartiet i Mögeltönder. Det va riktig pavé a´la Belgien....men inte ens det räckte. Jag gjorde några försök att komma iväg men det va lönlöst....körde allt va det gick i en minut...kollade bak, hade femtio meter .....nästa gång jag kollade så satt hela klungan på rulle. Det blev en klungspurt.....och som vanligt ganska farligt med någon vurpa. 13:e man är inte mycket att skriva hem om....men det är bara att gilla läget.
Natten tillbringade vi på ett gasthaus på den tyska sidan inte så långt från Flensburg. Efter en rumpsteak och några grosse va det inte svårt att somna. Nästa dag va det tävling i Bov (Padborg)....samma platta bana och lika taskigt med vind. 50 man till start....klungkörning och klungspurt igen va det som gällde. Denna gång va det en nittiograders kurva 200 meter innan mål. Jag tänkte om man kan vara bland de tre in i kurvan så kanske det kan bli nåt. Jag ligger jättebra till... 300-400 meter innan kurvan då plötsligt vi blir omkörda av A-klassen med två servicebilar på rullen. Tio man från min klass slänger sig in på rullen på servicebilarna så är den dagen körd. Trettonde man igen, vilket är lika kass som dan innan. Ett jäkla dividerande efter loppet med protester och diskningar va facitet av den A-klass varvningen.  Man kan tro att det gällde en VM titel när det själva verket handlar om gubbcykling....det är olika sätt att se på tävlandet.

Per Sandal är en gammal kompis som jag kört tävlingar med sen 70´talet

Per sa till mig under den obligatoriska korven efter tävlingen att han hänger nog upp hjulen efter denna säsong. Det va inte många år sen han vann Veteran VM i Österrike

På måndagen drog jag till Malaga några dagar för att prova och testa Cervelos 2012 program. Underbara cykelvägar med minimal trafik....underbart väder 27-28 grader och inte moln på himmeln...och inte minst underbara cyklar. Jag körde några dagar på en S5 Team med 3T 60 mm. karbonhjul......bättre cykel har jag aldrig kört. Styv som ett spätt och inte minsta tendens till vobbling i nerförsbackarna. Bra rundor på förmiddagarna och kurser på eftermiddagarna va det som stod på schemat. En dag hade vi sällskap av den norske proffscyklisten Gabriel Rasch som kör för Garmin-Cervelo.....väldigt trevlig kille med ett bra klipp i pedalerna. Vi skulle ta en backe som va 14 km lång...vi va ett gäng som hade sällskap upp till halva backen... då Gabriel sa....jag kör på lite....det tog 20 sekunder sen så vi han inte längre. Proffscykling och gubbcykling är två olika planeter.

Gubbcykling och proffscykling...Gabriel Rasch


Två glada killar...Adam och Micke

Bästa cykel jag någonsin kört..
 Hemma igen till vardagen....mycket jobb....med 2012 års katalog...och inte minst inköp för 2012.
Ibland brukar jag bli inbjuden till olika klubbar eller företag och snacka lite cykel, träning och inte minst motivation till att bli en bättre cyklist. Igår kväll va jag hos Malmö Frisksportare och snackade lite cykel......trevlig kväll med ett gäng riktigt pigga gubbar.

Leif, primus motor i Frisksportargänget och en jäkel på att cykla
Träningen flyter på fast vädret inte är det bästa.....men man får inte glömma att det höst. Cykla ute på helgerna och inneträna i veckorna är det som gäller framåt........testcykel, crosstrainer, roddmaskin och gym är det står på schemat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar