onsdag 28 september 2011

VM i Köbenhavn

Träningen flyter på med pendling till jobbet samt någon längre tur på helgen. Cykelpendlingen sjunger på sista versen ....beroende på att nu hinner jag knappt hem utan belysning. Redan vid halv åtta tiden är det mörkt.....och jag är inte så glad i att cykla med lampor på landsvägen....speciellt inte så länge det är betkampanj på sockerbruket i Örtofta. Annars så försöker jag att hänga i med träningen någon vecka eller två till innan det blir lite höstvila innan vinterträningen går igång. Motivationen är bättre än på många år...mycket beroende på att jag har hittat en ny pendlarkompis. Under alla år jag pendlat har jag nog kört 99,9 % av alla passen själv...nu har jag hittat en kompis som gör mig sällskap en morgon eller två i veckan.....det är skillnad som natt och dag....samt inte minst mycket roligare att ha nån att slänga käft med.
Nu i helgen som gick va träningen inställd och kosan ställdes mot Köpenhamn och VM. Fredagen bjöd på damjuniorer som va en ganska rolig tävling.....på eftermiddagen va det dags för U-23 klassen.Jag hade hoppats på en bra tävling av svenskarna.....nu va det bara Lindau som visade framfötterna. Tävlingen va hård och som vanligt va dom starkaste cyklisterna längst fram. Länder som Frankrike, Holland osv har en uppsjö av cyklister att ösa ur så det är inte konstigt att dom alltid är i täten på VM. Lördagen skippade vi att åka över och kollade på TV i stället. Herrjuniorer va nog den bästa tävlingen på VM....jäkla va dom körde. Damerna på eftermiddagen va i särklass den sämsta tävlingen jag sett på länge....undrar va alla väntade på....att bli slagna av Bronzini och Vos i spurten?
På söndagen va det självklart att vi drog över.....vilken dag....underbart väder och människor i massor...kan inte bli bättre. Tävlingen va väl så där.....Cavendish vann med en riktig rökare på slutet. Jag läste att han drog 53x11 i spurten......helt otroligt efter 26 mils åkning. En annan får vara glad om man kan ta sig upp på stora klingan.....men man ska nog inte jämföra Cavendish med gubbcykling. Jag undrar hur många mil Wiggins drog i täten av klungan.....helt otroligt vilken uthållighet.
Många tyckte att banan va för lätt för att vara en VM bana...kanske. Men som vanligt är det inte banan som avgör tävlingen utan cyklisterna.
En kille som kommer att gå långt...en alltid glad Tobias Ludvigsson
Tomas Nilsson klagade på att Sverigetröjan hängt och krympt sen förra VM:et

Två gamla storcyklister Lennart Emanuelsson, Hillerstorp och Sten Andersson, Landskrona

Crille är på väg att öppna plånboken....inget man ser ofta hos en smålänning.

Första gången jag träffade Hennie Stamsnijder va på tävlingsbanan under sjuttiotalet ...senare tog Hennie två VM guld i cyclocross. Nu jobbar han för Shimano vilket gör att vi springer på varann då och då...alltid lika kul.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar