onsdag 7 september 2011

Eurobike

Efter att ha åkt till Eurobike mässan i Friedrichshafen i 17-18 år har vi kommit på att det är inte helt fel att åka ner en dag tidigare så att man har en dag extra innan mässan börjar. Eurobike har en demodag innan själva mässan öppnar där man får prova cyklar, vi har varit där några gånger men det brukar vara långa köer för att få prova de hetaste cyklarna...så i år stod vi över. Jag hade tagit med min racer för att ta en tur denna dag......och en underbar dag blev det. Eftersom vi bor i ett gasthaus 100 meter från Bodensjön har vi alltid undrat hur långt det är runt sjön....buden har varit allt från 160 till 200 km. Efter en middag med wienersnitzel och några weizenbier var jag på morgonen startklar till att ensam dra ett varv runt sjön. Drog iväg i västlig riktning....förbi Hagenau....bort till Bodman....och sedan förbi Mainau...och vidare till Konstanz. Där kör man in i Schweiz....följer kusten bort till Romanshorn....vidare bort mot Bregenz som ligger i Österrike. Efter att passerat en halvt öde gränsstation va jag inne i Österrike där jag följde kusten vidare till Lindau som ligger i Tyskland. Där va det dags för ett fikastopp med kaffe, cola och inte minst en apfelstrudel. Sedan rullade på bra förbi Friedrichshafen och vidare till Immenstaad där vi bor. 169 km stod mätaren på när jag checkade in på gasthauset......25-26 grader varmt och strålande solsken och inte minst några av europas finaste cykelvägar gjorde detta till en av årets höjdardagar på cykeln.
Sedan va det dags för Eurobike....massor av nya fräcka grejor (som vanligt) gör detta till ett verkligt Mekka för prylfantasten. Sedan kan man undra hur många kolfiberhjul världen behöver.....och inte minst hur många 29" behöver världen? På tal om 29" MTB så va det de stora samtalämnet på denna mässan. Antagligen kommer vi se massor av dessa storhjulingar på nästa års MTB Vasan.....där den passar perfekt.
Väl hemma har det varit full rulle igen med jobb och cykelpendling. Efter att ha varit frisk ett tag nu känns det bättre och bättre för var gång jag kommer iväg på cykeln. Motivationen står ju inte riktigt på topp så här på säsongen elfte timme....men det gäller att gneta på för annars blir det en lång höst.....och snacket om vinterträning är ingenting jag skänkt någon större tanke ännu.....det är tids nog för det.
Härom morgonen fick jag sällskap av vår triathlet Kristian Hallsten ...han håller på att slipa sig för Ironman Hawaii som går om en månad. Att hans motivation är på toppen är inte svårt att förstå...och att hans form är på G kan jag intyga...jag hängde som en slips på hans hjul hela vägen till Lund. Ska bli kul att se hur långt detta räcker i hans age-group på Hawaii.
Jag hörde att Malmö Velo Classic nu på lördag har 500 anmälda och är därmed fullt. Ett verkligt bra intiativ som ger en bra förlängning av säsongen och en motivation för många cyklister att inte sluta träna efter Vätternrundan.

Weizenbier är en säker törstsläckare

Zeppelin museum i Friedrichshafen är ett måste


Frukt från Bodensjön är i världsklass


Funderar på beställa en sån här i landsvägsversion i för nästa års temposatsning


Cadel Evans BMC är en killer


1 kommentar:

  1. Tack för ett bra tips på cykeltur! Zurichsjön och Genevesjön har jag åkt kring, dock med inlines. Såg du cykelbanor eller tror du man kan åka med inlines där?
    Hälsningar
    kaj.persson5@gmail.com

    SvaraRadera