måndag 24 oktober 2011

Vinterträning är kul

Nu är det dags för alla svenska cyklisters största glädje...vinterträning. Det finns nog inget ämne som är så kärt att diskutera som hur man ska vinterträna för att bli bättre nästa säsong. Det snackas TC...det är nog testcykel....det snackas trainer.....och inte minst snackas det timmar...redan. Jag tycker vinterträning är jätteroligt......i lagom dos. Det roligaste är att man kan skifta med massa olika moment för att bygga upp styrka och inte minst flås. Gym är aldrig fel för att bygga upp lite styrka. Roddmaskin och crosstrainer är några av mina favoriter för att bygga upp flåset. En bra uppvärming på roddmaskinen...och sen ett bra VO2 pass på crosstrainern är något av ett favoritpass för mig. Testcykel och trainer tycker jag är mycket bra träningsredskap, men min erfarenhet är att man inte ska inte sätta igång för tidigt på hösten för då brukar man tröttna efter jul....lagom till man ska börja öka upp träningsdosen. Bäst av allt är att cykla ute....men hur kul är det ibland när den skånska vinden ligger på och termometern visar lite över nollan. MTB tycker jag är mycket bra träningsredskap på vintern......tycker om att köra grusvägar och stigar....inte för tekniskt. Men som sagt va så gäller det att skynda långsamt och inte ta i för jäkla mycket för tidigt på vintern utan spara lite av krutet till våren. Det är ändå ett halvår till vi ska ha nummerlapp på oss nästa gång.


Dom enda åskådarna vi hade i helgen
 Härom dagen gjorde jag något jag inte skulle ha gjort......jag klev upp på vågen......och det va ingen vacker syn. Det är nog två månader sen jag vägde mig senast.....det har känts lite så att byxorna har spänt i midjan.....det va inte så konstigt. Att gå upp ett par kilo på två månader är inget ovanligt.....men gå ner ett par kilo på några månader är snart näst intill omöjligt. Vet inte va det beror på...kanske ämnesomsättningen har blivit sämre. Att karaktären blivit sämre är självklart...lite för mycket mat...lite för mycket fikabröd....lite för mycket vin till maten....det inte svårt att hitta en av anledningarna till den plötsliga viktökningen.....men skit i det man måste ju leva också. Nu får jag ta tag i viktreduktionen innan det är dags att plocka fram tunikan a`la Demis Roussos.

På vägen hem från cykelturen va vi tvungna att stanna och kolla in rallytävlingen som gick i Eslöv


En gammal  trimmad Volvo är aldrig fel
Helgen tillbringades på MTB i skogarna norr om Eslöv uppe vid Trolleholm. Riktigt roligt att komma ut och upptäcka lite nya vägar/stigar med hjälp av guiden Anders. Bra pass i det fina höstvädret är kul att ha med sig bagaget innan vintern kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar