söndag 30 augusti 2015

DeFeet löbet i Lejre.

Ja, då va det helg igen. Det är ju aldrig fel med en ledig söndag som går i cyklingen tecken. Just idag va det ännu roligare eftersom det va dags för tävling igen. Dagens tävling som va arrangerad av Politiets Cykelklubb gick i Lejre som ligger en mil söder om Roskilde. Lejre är fullt av historia och har bland annat en 80 meter lång skeppssättning.
Starten va redan klockan 8,30 så det blev en riktigt tidig uppstigning. Klockan ringde redan klockan 4,30 och tio minuter senare satt jag i grötfatet. Sedan kom snart Sätofta och vi plockade upp Patrik på vägen. Fördelen med en tidig uppstigning på en söndag är att det inte är mycket trafik ute...så en timme senare va vi framme i Lejre i god tid innan start. Sedan va det till att registrera chipet och hämta ut en låne startlapp. Detta tar två minuter och är väldigt smidigt.
Jag körde för dagen i 50 års klassen vilket egentligen är klassen under den som jag ska köra i, men det är alltid större startfält och offensivare åkning vilket jag tycker är kul.
Vi va 54 anmälda som ställde upp på startlinjen och vinden va för andra helgen i rad nästan obefintlig. Jag hade som tanke att köra så hårt som möjligt för att få träning inför nästa helg när det smäller på Masters VM i Ålborg. Vi hann inte många km innan det blev attacker och full fart som vanligt. Redan på första varvet av fyra va det en grupp på ca 12 man som pep iväg och fick en bra lucka. På andra varvet tänkte jag.....jaha...det va det. Men på tredje varvet kom vi väg en grupp och tog in ganska snabbt på täten som med säkerhet va lite slitna. På fjärde varvet kom vi i fatt täten och jag tänkte att nu är det dags att vara på hugget. Det va full fart med luckor och attacker både till höger och vänster. Ca. en mil före mål va det en kille som smög iväg och fick en liten lucka. Jag stötte bakifrån klungan med fart och efter någon minut va jag ifatt honom. Det tog inte många sekunder innan vi fick igång ett bra teamwork. Vi körde på bra och han va stark och hjälpe till bra. Han tog några hårda förningar i backarna så jag fick bita i ordentligt för att hänga med. Med en km kvar vände jag mig om och såg en jagande klunga hundra meter bakom. Jag hade tänkt att vara lite kall och låta han föra och vänta in spurten....men nu blev det till att ta en riktig förning och kanske kasta bort segern.....bättre att bli tvåa än att bli uppslukad av klungan och bli typ 12:a. Hade det varit hundra meter till så hade vi blivit ifatt körda.....men det va det inte.
Segerpallen
Sätofta som körde bra idag....hängde lite runt fikatältet när han  var klar med dagens cyklande!
Jan Höegh, min gamle kompis har gjort en jäkla resa. Skulle vinna 67 års klassen på La Marmotte....fem minuter innan start hoppar han över kravallstaketet för att slå en sista drill och ramlar och bryter höften...så va säsongen slut. Han hälsar till Janne Karlsson...vi ses nästa år igen!

I veckan va det den årliga cykelmässan Eurobike som går av stapeln i Friedrichshafen på norra sidan av Bodensjön i Tyskland. Mässan har 24 år på nacken och detta är första året som jag inte är där. För 24 år sen va det premiär och naturligtvis va jag där. Lämnade man in en kupong från Shimano fick man en mugg fylld med tea. Än idag har jag muggen kvar och använder den som kaffemugg på jobbet. Kaffe som ni vet ska drickas med en mugg med öra och inget annat!
Kaffemuggen jag fick på Eurobike för 24 år sedan  används fortfarande varje dag på jobbet! 

Jag saknar inte mässan ett dugg.....speciellt inte när jag såg att cykelmärket Eddy Merckx hade gjort en gravelbike. Eddy sålde firman för några år sen och va mycket nöjd med det! Nu har den nye ägaren gjort en gravelbike. Fan va jag blir trött och jag är säker på att Eddy blir det med! Det närmsta gravel som Eddy varit är nog när han körde i gruset på Paris-Roubaix. Nästa år blir det kanske en Eddy Merckx Fat Bike. Nog för
 att Eddy har blivit lite fetare med åren......men nu får det räcka!

Nu blir det några bra träningspass i veckan.....sen är det Ålborg nästa helg......ska bli kul!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar