söndag 21 juni 2015

Dags igen!

Då va det dags att rulla igång igen efter förra helgens Vätternrunda. Det har varit fullt upp på alla plan i veckan och inte mycket tid att träna. Det gör inte så mycket att jag inte hunnit med att cykla då benen mest värkt hela veckan. Men nu va det dags igen att träffa det alltid lika trevliga gubbagänget. När jag i morse gick ut i garaget för att pumpa cykeln va det torrt, två minuter senare vräkte regnet ner. Jag väntade först fem minuter...fortfarande regn. Fem minuter senare fortfarande regn, men nu va det dags att ge sig iväg mot Örtofta för att möta upp gänget. Det tog inte många minuter innan Mats, Alex och Johan dök upp. Några minuter senare kom Patrik också. Det regnade fortfarande men såg lite ljusare ut norrut så det blev till att köra ut i motvinden mot Remmarlöv och Trollenäs. Alexander klagade konstant på att benen kändes som betong. Johan som inte suttit på en cykel på tre veckor eldade så jag funderade hur ska detta sluta! Jag har idrottat sen jag va grabb men en större idrottstalang än Johan har jag nästan aldrig skådat. Med ett krävande jobb, tre barn och fru är det svårt att få till det ibland. Han bara dyker upp och kör som om han snott cykeln. Nu vet jag också att det kan bli en viss Duracell kanin varning också ibland.....som idag.
En sliten Johan som för dagen hade tagit ägget på huvudet. Det gör han alltid till jul, påsk och midsommarhelgen. Sill, potatis och ett ägg!

Vi han inte mer än förbi Trolleholm förrän Alex började stöna. Men han slängde sig in där bak. Johan körde på som vanligt och jag och Patrik hade fullt sjå att hålla honom jämsides. Mats smög lite där bak! Förbi Ask och Kågeröd körde vi fortfarande i motvinden och nu hade regnet upphört. Vidare mot Ekeby och nu började det bli sega gubbar på vissa håll.Sen svängde vi ner mot Halmstad By och nu va vinden i ryggen. Vidare mot Sireköping och snart va vi nere i Billeberga. Ut från byn mot Annelöv är det en liten stigning och här började jag höra stön bakifrån. Just i Annelöv möte vi dagens idiot i bil. När man kör ut från byn mot Dösjebro så har dom smalnat av vägen lite för att dämpa hastigheten. Vi som kommer från byn ska lämna plats för mötande fordon. Nu hade vi bra fart och såg att det kom en bil med släp framifrån. Vi bestämde oss att vi med bra fart hann före bilen. Men idioten i bilen tyckte nog inte likadant för han tryckte gasen i botten. Vi kom till att mötas just där vägen va som smalast och det va inte långt ifrån att det gick helt åt helsike. Bilen va centimetrar från oss och hans bakspegel slog till Alex i höften som höll på att slå en riktig vurpa. Vi stannade upprörda men inte fan stannade bilen. Det ska nog föraren vara glad för. Hade Alex fått tag i honom kan jag lova att han hade inte haft en framtand kvar! Efter några minuter va vi på väg igen mot Södervidinge och nu hade nog Alex ett adrenalinpåslag för jäkla va han körde.....ett tag. Vidare mot St. Harrie och nu började jag höra stön bakifrån.....det lät som om det va en förlossning på gång. Senast jag hörde sådana stön va på Lunds BB för 26 år sen. Vi körde förbi Krutmöllan och Johan va som stenad i backen.....stanna på toppen för jag måste pusta va det vi hörde. Klart vi stannade...man hjälper ju alltid en kompis. Vi fick i Johan en banan, sportdryck, gel och en bar sen va han på gång igen. Patrik va tvungen att skoja lite med Johan innan vi skiljdes åt...vad hände Johan? Du såg ju så stark ut i början! Vi fick aldrig något svar!
Mats och Johan körde direkt till Lund. Vi andra körde tillbaka till Örtofta där vi skiljdes åt. Jag fick ligga på bra tillbaka till Eslöv....man får ju tänka på snittet.
Hemma stod mätaren på 112 km och hurtbullesnittet hamnade på 34 km/h

Vi mötte inte många idag.....några cyklister samt några nötter som inte hejade!
Gubbagänget är kanske inte så snabba men jäkligt trevliga!

Nu ser jag fram mot lite bättre väder....börjar bli trött på benvärmare, regnjacka och andra vinterprylar. Idag va det årets längsta dag......nu vänder det!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar