måndag 15 juni 2015

Vätternrundan 2015



Då va det dags igen för Vätternrundan, en av årets höjdpunkter för mig som motionär. Jag tycker att det är kul att cykla Vättern och ser alltid fram mot just denna helg. I år har jag av olika anledningar tränat betydligt mindre än vanligt och kände på mig att det skulle bli en jobbig runda.
Jag startade för andra året i rad med Team Conti och vi hade starttid 12.02 dvs. två minuter efter proffslaget Tre Berg som va på rekordjakt. Att Tre Berg skulle ösa på va klart, men frågan är hur det skulle gå för oss gubbar.
Vi va nog ett trettiotal cyklister som gav oss iväg och det tog inte lång tid innan det rullade på bra. Det va motvind ner till Jönköping, vinden va inte stark med det kändes att det blåste. Det tog inte mer än två timmar innan jag märkte att gruppen va rätt så ojämn och det gick ryckigt. Just detta ryckiga är något som tar på krafterna, det blev lite spurt och sen inbromsning mest hela tiden.
Efter Jönköping fick vi vinden i ryggen och det började gå lite bättre. Vi gjorde ett två minuters stopp vid vattendepån i Fagerhult.Sen va det full gas igen och det tog inte lång tid innan vi va nere på 8-9 man som gick runt längst fram. Jag kände att det började ta slut i benen och just innan Hjo började jag att stå över. Hela tiden plockade vi upp hjälpryttare från Tre Berg och några såg slitna ut, andra såg riktigt pigga ut. Upp mot Karlsborg kom vi fatt Gustav Höög som såg glad ut.....Hej Håkan sa han och skrattade.....jag hängde över styret och fick knappt luft. Jag har Gustav som sommarjobbare i butiken och risken är han kommer att få tvätta många kedjor och kassetter i sommar för det bemötandet!!
Efter Karlsborg va det riktigt slitigt och jag fick ta i hur mycket som helst i varenda motlut. Jag klippte ett bar och någon gel och hoppades på underverk, men icke. Flera gånger tänkte jag att släppa men bet ihop. En gång sa Micke Kuggen till mig....jag är sliten och är snart rökt, Jag tänkte släpper Kuggen så släpper jag. Framme i täten va det nu mest Tre Bergare som stod för farthållningen och det märktes. Efter 223 km va det over and out! Jag bara slog ut och frihjulade....men inte såg jag Kuggen. Efter en minut ångrade jag mig.....fan jag kunde gett lite till.....men insåg snart att det hade jag ju redan gjort i en timme. Jag kollade ner på mätaren och såg att hurtbullesnittet låg på 42,1 km/h när jag släppte. Jag kollade bakåt efter en stund och såg inte en människa. Jag stannade vid vägkanten sträckte på ryggen och blev sen hängande på sadeln stirrande ner i asfalten och tänkte.....det är kul att cykla!
Cykelfest i Motala

Efter en minut så började jag rulla iväg mot Motala igen. Det va knappt styrfart och jag såg hur medelhastigheten sjönk för varje tramptag. Cyklade förbi husbilar som parkerat vid vägkanten, alla hejade. Jag såg också att många hade både ölburkar och chipspåsar på campingborden. Det va nära att jag stannade och frågade om lite medlidande! Jag började också fundera på om jag skulle ta mig till Motala innan mörkret.....jag hade ju ingen belysning på cykeln.
Hela tiden kollade jag bakåt och efter mer än tre mil själv fick jag se en stor grupp komma i bra fart. Nu eller aldrig..... jag slängde mig in på rullen, där satt flera åkare från Tre Berg och jag fick en klapp på ryggen av en av dom.....min gamle kompis Lars Svalin.
Gruppen körde på riktigt bra i jämn och fin fart och med nyfunna krafter va vi snart tillbaka i Motala. När jag gick av cykeln va jag helt slut i benen och stel som en pinne. Men efter ett tag va krafterna tillbaka. Jag blev sugen på den traditionella ölen vid målområdet. Nyhet för året va att Vätternrundan firade sitt femtioårsjubileum med att bjuda på alkoholfri öl i stället för den goda lättölen!

Mätaren visade 7,21,36 och ett hurtbullesnitt på 40,4 km/h.
Sätofta hade styrt upp afterbiken
Sätofta på afterbike humör!

När vi rullade upp till stugan vid Varamobadet tänkte jag.....nu får det nog räcka med dom här tokigheterna. Men senare på kvällen när vi hade afterbike med sveriges bästa gubbagäng började jag fundera på nästa års runda, men då måste jag vara bättre tränad än i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar