söndag 31 maj 2015

Ringsjön Runt 2015

Igår va det dags för årets Ringsjön Runt. I veckan bestämde gubbagänget att vi skulle köra oavsett väder. Det va lovat regn för lördagen och det blev det. Detta kryddat med en stark vind från sydväst. Starten går klockan 8 vilket är helt OK en lördag morgon. Det brukar vara en riktigt stor klunga som rullar iväg. I år va inte klungan lika stor som vanligt...det va säkert vädret som skrämde bort många. Oavsett klungans storlek va det full gas som gällde. Vi hann inte mer än upp till den berömda Kuprinosa backen förrän det började spricka upp. Sen full fart i medvinden upp till Sösdala innan vi svängde höger ner mot Södra Rörum. Stort fint lagtempo med säkert 30 man som gick runt samt ett gäng ryggsäckar som hängde där bak. Nere vid Hörby blev det lite sidvind på vägen mot Osbyholm. Detta gjorde att klungan reducerades lite. Sen va det backen i Hurva som också skördade några offer.

Efter Löberöd blev det dags för sidvind igen och det va lite tungt ett tag innan vi svängde in i motvinden mot Flyinge. Efter Flyinge så kommer det en lång seg backe upp mot Skarhult. Idag va det sidvind hela vägen upp vilken gjorde det extra jobbigt. Patrik och Kuggen körde på hårt där framme och jag va nära att vika ner mig men lyckades asa upp min gamle kropp ytterligare en gång. Men det kändes i hela kroppen och vilken normalt funtad människa som helst hade gett upp.

Nu va vi inte många kvar i täten och sen blev det ett fint lagtempo tillbaka till Höör. Backen vid Maglasäte är alltid en jäkel efter nästan 12 mil. I år blev det inte bättre av att det va medvind hela vägen upp. Men med lite vilja och några snälla kompisar gick det denna gången också. När vi kom in vid målet i Höör va vi sju man kvar och jag tror att alla va lika trötta och nöjda med en riktigt bra genomkörare i regn och rusk. När man passerar mållinjen får man en medalj samt en halv banan. I år hoppade jag över bananen för jag tänkte att Skånes Cykelförbund kunde satsa den sparade kronan på ungdomsverksamheten. 500 kronor i startavgift vid efteranmälan!
Mätaren stod på 124 km och hurtbullesnittet hamnade på 39,8 km/h.
Efter en dusch köpte vi en kopp kaffe och en korv (45 kr) och avnjöt Harpo som förgyllde tillvaron med några gamla slagdängor. Synd att det va regnigt och kallt...gubbgänget utgjorde nog hälften av publiken.
Alltid kul att träffa Stefan Watt Larsson
Den sedan tre år nya banan har varit ett lyft.
Första gänget tillbaka i Höör. Patrik, Per, trött gubbe, Sätofta, Johan B. Kuggen samt Janne K. Ett starkt gäng gubbar.

Jan Harpo Svensson drog av några gamla godingar.


Det sista Patrik sa när vi skildes va.....5 timmar i morgon!
Idag när jag skulle iväg vid niotiden visade temperaturen 8 grader och det ösregnade ute. Frugan sa inget utan bara tittade på mig......och tänkte säkert han är inte klok. Hon har säkert gett upp!
Jag rullade ner mot Örtofta i ösregnet. Mötte snart upp Alex lika glad som vanligt. Det tog inte lång tid innan Mats och Patrik mötte upp. Vi bestämde oss för att köra söderut för att få lite nytta av vinden på vägen hem. Idag blev det....Harlösa - Vomb - Veberöd - Genarp - Häckeberga - Holmeja och in mot Malmö via Skabersjö. Väl framme vid Husie va det slut med motvinden...då hade vi kört i tre timmar. Nu började kolhydraterna ta slut i min kropp och benen sved vid minsta fartökning. Vi körde vidare mot Mölleberga - Staffanstorp - Råby innan vi kom fram till Hardeberga. Vi stannade till vid ett stopp och och jag klämde ett bar och lite sportdricka och plötsligt kände jag att krafterna började komma tillbaka. Mats som passade på att ge igen för gamla synder plågade mig hela dagen. Jag blev inte av med honom. Vid Odarslöv tänkte jag att nu svänger han nog vänster mot Lund....nix. Vi körde vidare mot Igelösa för att lämna av Alex. Framme vid Örtofta började jag undra om Mats skulle hänga med hem i garaget..... men som tur va svängde han vänster mot Lund. Patrik som skulle fylla på med lite mer tid hängde med mig till Ellinge där han körde hemåt i motvinden. Jag körde ett varv runt Eslöv på ringvägen för att få några extra km. Hemma va jag trött och nöjd. 151 km och ett snitt på 31 km/h.
Starke Mats!
Vi va tvungna att kolla så att inte Mats hade nummerlappen kvar från igår. 

 Lite eftermiddagsfika med min mor och svärmor på mors dag och sen lite gräsklippning sen va jag nöjd med dagen.
Jag känner att enbart jobbpendling på 20 km inte är tillräckligt men så får det vara tills alla bitar faller på plats.


1 kommentar:

  1. Håkan, vill du köra med oss i Conti på VR? Ni får gärna vara med från början med oss! 12:02.
    /Erik
    Skicka gärna ett mail till mig så kan vi snacka vidare!
    erik.vrang[at]gmail.com

    SvaraRadera