söndag 24 maj 2015

Fullspäckad helg!

Efter ytterligare en vecka med enbart cykelpendling till jobbet va det dags för ännu ett ett motionslopp.
För 13-14 år sen va jag nere i Italien på semester och passade på att köra Gran Fondo Pinarello i Treviso. Tyckte det va jättekul och tände på upplägget. Väl hemma i Eslöv slog jag min gamle kompis den tyvärr nu avlidne Göran Nihlèn en signal. Göran va ordförande i Eslövs cykelklubb. Efter en fika så va den alltid lika positiva Göran med på att detta va en idè som skulle kunna passa bra in i klubbens program. Resten är historia och jag är säker på att Göran om han hade varit med oss fortfarande varit spindeln i nätet.
Efter en vecka med mycket fixande och donande så va det skönt att rulla ner till starten på lördagsmorgonen. Alla funktionärer va som vanligt på hugget och alla cyklister såg minst  sagt laddade ut. 135 km väntade!  Nästan 500 cyklister....bra väder och alla laddade till tusen....kan det bli bättre?
Nästan 500 cyklister redo för start!
Den alltid lika glada Ola innan start....bilden efter målgång såg lite annorlunda ut!

Vädret va bra med solsken och en hård västanvind... nästan perfekta förutsättningar.
Vi drog iväg från Eslöv och ut i motvinden mot Marieholm. Efter rondellen blev det riktig spridning på den stora klungan och efter ett par riktiga tag så kom jag också med där framme i första gruppen. Vi va ca 15 man och dom flesta gick med runt utom ett par som hängde där bak....där ibland jag!
Första backen upp till Klåveröd gick OK....nätt och jämnt. Ner mot Billesholm rullade det på bra, men när vi kom till Åvarpsbacken va det totalt ridå ner. Starka killar som Grass, Nystedt, Jantzén, Heiler, Sätofta, David, Thell, Pettersson, Larsson, Kuggen och några till försvann i fjärran. Kvar blev Johan B. och Patrik Jadsten samt den gamle. Fy fan va det sved i benen.
Nästa backe va Lotta på åsen och den va sju gånger värre än vanligt. Jag vet inte va det är men den blir bara brantare och längre för varje år som går. En bit efter Lotta fiket stod mina kompisar Kenneth Hultberg och Robert Edin och hejade på oss cyklister. Dom skrek till mig....det ser bra ut....jag vet inte vem dom försökte lura!
Nere i Kågeröd tittade jag på Johan och såg att underläppen hade ramlat ner, vilket brukar vara ett tecken på att han är riktigt trött. Han bara kollade på mig och sa....jag är helt rökt! Då va vi två! Nu hade vi tur för det va riktig medvind tillbaka till Eslöv....vi hade också tur att vi hade Patrik med oss. Han är en av dom starkaste medvindscyklistern jag någonsin sett. Han tog 2 km förningar...jag 500 meter och Johan hängde där bak. Snart va vi tillbaka i Eslöv och då va allt lika trevligt som vanligt. Lite roligt eftersnack och alla va nöjda med ytterligare en dag i sadeln.
Efter en dusch va det dags för lite mat och inte minst Eva Nihléns hembakade sockerkaka....den går inte av för hackor. Jag va helt slut i benen när vi fikade.....då säger Patrik.....vi kör väl distansträning i morgon med gubbagänget. Jag bara tänkte bara... skojar du? På kvällen va jag trött och åt allt jag kunde hitta där hemma....i alla fall allt som låg still! Då plingar det i telefonen...9 i morgon.....5 timmar!
Tre starka killar som körde riktigt bra....Fredrik N. Kuggen samt Patrik H.

Patrik Jadsten, killen som aldrig slitit på en kugg över 14!
Min kompis Gert va supernöjd med sin nya Cervelo S3
David har jag känt sen han började cykla. Ifjol när vi körde Örestadsloppet körde senior och junior ihop. Jag tyckte att David mest for runt och va i vägen. Nu ett år senare har hans utveckling varit enorm. Nu såg jag bara ryggen på honom! Ska bli kul att följa hans utveckling.....han kan bli riktigt bra!
Eva Nihlén och Peter J. hade järnkoll på fikat!
Peter L. kollade in startnumret på en Lunedicyklist.....det blev nog en vinst i lotteriet!
Lite suddiga killar från Helsingborg avnjöt Melle och potatissallad!
Bengan körde galant runt med Ride of Hopeklungan!

På morgonen kom Robert förbi och vi körde mot Örtofta för att möta upp Alexander, Patrik och Mats. Robert tyckte att tre timmar räckte så vi körde en runda upp mot Ask - Kågeröd - Teckomatorp och till Norrvidinge där vi lämnade av Robban. Vi andra fortsatte mot Södervidinge - Annelöv - Billeberga - Sireköpinge innan vi körde upp mot Härslöv. Nu började Alex snacka om att vi måste hitta en mack för han behövde fylla flaskorna. Det tog hela vägen ner till Landskrona innan han fick sin önskan uppfylld. Det blåste rätt bra från väst så vi hade lite sne medvind tillbaka till Dösjebro innan vi svängde av till Södervidinge och Krutmöllan. Sen tog vi vägen tillbaka till Örtofta innan vi skiljdes åt. Jag eldade på hem till Eslöv....man får ju tänka på snittet!
Alexander rensade macken i Landskrona. Korv med bröd, två läsk, kanelbulle och en klase bananer va det som krävdes för att köra vidare!
På macken tog Mats av sig benvärmarna och visade piprensarna!

Väl hemma stod mätaren på 158 km och hurtbullesnittet hamnade på 31,2 km/h.
Nästan 30 mil i helgen och en form som är långt under isen är inget man leker med....men det ska förhoppningsvis bli bättre så fort jag får ordning på den gamle kroppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar