onsdag 29 oktober 2014

Åldern börjar märkas!

Åren går och lika roligt är det att cykla....ja till och med roligare för varje år som går. Ingen press utan bara glädje....även om resultaten går lite upp och ner ibland, men va gör det!
Det som däremot inte är så kul är att man märker att det händer något i kroppen för varje år som går. Glädjen att cykla med sina kompisar blir större för varje år.....men man får ta i lite mer för varje år som går!. Backarna blir längre för varje år och blir dom inte längre så blir dom brantare. Tiden när man kunde göra upp för Lotta på Åsen på stora klingan är bara ett minne blott. På den tiden va det grusväg från Ljungbyhed till vägen mellan Kågeröd och Stenestad. Nu för tiden går man ner på fjollan (lillklingan) bara man ser backen.
Jag brukar köpa tidningen Runners World med jämna mellanrum. Mycket att läsa med många roliga reportage...även om man inte är någon löpare nu för tiden.....taskiga benhinnor och gubbvad är ett annat ålders tecken!
När jag slog upp senaste numret av tidningen så va det en artikel som slog mig rakt i ansiktet. Den hette "Bromsa åldrandet med rätt träning" jag slängde mig direkt över artikeln för att hitta lösningen på mina grubbel. Men inte blev jag klokare....
Man skulle träna dom hårda passen hårdare....det gör jag ju. Man skulle gå på gym för att öka muskelstyrkan...det gör jag.
Det fanns också en ruta där man förklarade varför man blir långsammare med åren.
1. Ämnesomsättningen sjunker. Mellan 30 - 60 år sjunker omsättningen med 10 % det innebär att en 60-åring bör äta 250 kalorier mindre per dygn än en 30-åring för att hålla samma vikt. Shit bara där kniper det!
2. Din maximala syreupptagningsförmåga minskar från 25-års åldern i en sluttande kurva fram till 65-års åldern. Därefter blir kurvan ännu brantare.
3. Hormonaktiviteterna minskar.
4. Hjärtats pumpförmåga avtar.
5. Muskelstyrkan minskar från 25-års åldern. Runt 65 år har man oftast enbart 75% kvar av sin forna styrka.
Sen kom det ett gäng till med grejor som blir sämre. Bentäthet, elasticitet osv.

Jag såg att det va min gamle kompis Christer Wernhult som skrivit artikeln. Jag träffade Christer första gången 1970 på Smålands cykelförbunds påskläger i Växjö. Han va duktig på att cykla, men sen blev det mer och mer löpning. Vi brukar fortfarande snacka med jämna mellanrum.
Jag slog Christer en signal och frågade om han ville köpa mina cyklar.....vadå.. sa han! Den artikeln va fan inte upplyftande att läsa....men det stod ju hur du ska bromsa åldrandet med rätt träning sa Christer. Men det gör jag ju redan och inte fan märker jag någon skillnad! Sen snackade vi en stund och inte minst snackade vi lite gamla minnen.
Det är väl bara att gilla läget och göra det bästa av det. Nu ska jag inte klaga för mycket för tanken är att jag ska köra på i många år ännu.
Men som min gamle kompis Coach säger....Håkan i vår ålder är det inte frågan om att bli bättre utan mer en fråga om att förhindra förfallet!
102 åring sätter nytt världsrekord i en timmesåkning 24 km.
Alex Dowsett of Movistar waits to start, behind Bob Bush of CC Sudbury
Alex Dowsett Movistar sätter Competition record på en klubbtävling i England. 10 miles = 16 km på 17.20 min. Killen framför är 82 år och startade en minut tidigare. Han blev omkörd efter 400 meter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar