söndag 8 december 2013

Idag mötte vi inte många cyklister!

Söndag betyder gubbcykling med gänget! Idag va det nära att det smög sig. Först ont i halsen på lördagen, men det kurerade jag med Echinaforce och lite annan husmedicin.
Sen va det ju det här med vädret! På fredagen va det full storm....på lördagen va det snö och blåst! I morse va det - 5 C men kvicksilvret steg ganska snabbt så det va bara att dressa om och göra sig klar.
Cykelvalet idag va inte så svårt.....MTB med dubbdäck va det som gällde. Tur att vi tog det beslutet på lördagskvällen för annars hade vi inte kommit många kilometer på dom isgatorna som va utanför stan. Anders och jag mötte upp Patrik och Mats som kom från Sandby. Vi drog mot Kävlinge för att möta upp fd. danskproffset Lars Andersson. Vi gjorde ett beslut att hålla oss i trakten för det va lovat skitväder senare upp på dagen. Grusvägar mot Kävlinge och vidare på cykelbanan mot Dösjebro. Här tog Mats sin Mats ur skolan och drog ut på en egen tur......han klagade på att han kände sig övertränad!
Vi andra körde mot Ålstorp - Hofterup och vidare mot Barsebäckshamn.

                                                                               
Lars, va lika stark som vanligt!
Nu började det blåsa ordentligt och inte som om det skulle räcka kom det också snöblandat regn. Det är vid sådana tillfällen man funderar om man är normalt skapt.....eller kanske skulle man satsa på någon annan söndagssysselsättning! Kanske någon inomhusaktivitet som bridge eller något liknande!
Ute i Barsebäckshamn svängde vi vänster mot Löddeköpinge och då fick vi sydvinden på oss från sidan, vilket gjorde livet lite lättare. Framme i Lödde körde vi ner över Kävlingeån och sen vidare mot Furulund. Hela tiden hade vi vinden på oss från sidan. Is och snö på vägen gjorde det inte lättare.....man kunde inte ligga på rullen på grund av hjulspår och iskanter. I Furulund tog vi den vanliga vägen över V.Hoby vilket för dagen va tyngre än vanligt. Sidvind och is...och nu började regnet/snöblasket märkas ordentligt. Kläderna va genomsura och Lars som för dagen körde cykelcross med dubbdäck började stå på lite mer vilket inte gjorde det lättare. Väl framme i Örtofta skiljdes vi åt ....Patrik körde mot Sandby i motvinden.....och vi andra körde hem mot Eslöv i medvinden. Nu frös jag ordentligt så det gällde att stå på lite så man kunde hålla lite av den värme som va kvar. Hemma när jag efter en stunds jobb med genomfrusna fingrar fått upp garageporten stod mätaren på 74 km och ett dubbdäckssnitt på 23.5 km/h.
Jag hann knappt att få upp ytterdörren förrän jag hörde frugan ropa.....ska jag hämta tvättbaljan för jag förutsätter att allt är genomsurt!

Det är träningspass som detta som man kommer ihåg. Jag tror att dom är moralstärkande.....om man inte blir förkyld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar