onsdag 3 juli 2013

Funderingar på Frankrike

När jag pendlade till jobbet härom morgonen funderade jag lite på Tour de France som jag tycker är en fantastisk tävling. Kollade in första dagarna på Korsika som va riktigt bra.....i ett fantastiskt landskap. Den ön hamnade snabbt på min "önskereselista"
Cykling i Bretagne pekar alltid på rätt håll.
                                                                     
Nästa vecka så kommer Touren upp till Bretagne och Normandie som är det verkliga hjärtat av fransk cykel. Här finns en cykelkultur som slår det mesta i Europa. Jag tillbringade en tid av min ungdom i denna region och det va här jag fick några av dom bästa av alla mina cykelminnen. Körde för en klubb som heter VC st Hilaire vilket va en ganska stor klubb och va ett dom få teamen i Frankrike som va sponsrade av cykelmärket Peugeot som även hade ett framgångsrikt proffsstall. Ett av åren kommer jag ihåg att klubben arrangerade 28 cykeltävlingar. Det va tävlingar för minimes, ungdomar, damer, ja allt ända upp till en proffstävling som alltid gick efter Touren.
                                                               
Här va det inga problem att hitta funktionärer....flaggvakterna som stod hela dagen i varje korsning träffades efter tävlingen på det lokala cafét. Där tog man en kaffe och svepte en calvados eller två innan man cyklade hem till familjen.
Mont-Saint-Michel
                                                                              

En av mina vanliga träningsturer brukade gå västerut vilket oftast innebar motvind på vägen ut. Jag brukade köra ända fram till det världsberömda slottet Mont-Saint-Michel som ligger precis på gränsen mellan Normandie och Bretagne. Denna byggnad är fantastik och är med på UNESCO världsarvslista.
Vägen ut från Pontorson till Mont-Saint-Michel är spikrak och alltid blåsig. Här kan man se när det är ebb eller flod.....riktigt fräckt när man ser båtarna ligga på sidan i dyn.

Mont-Saint-Michel är i år mål för en av Tourens tempoetapper.....start i Avranches och en rullande terräng med garanterat starka vindar kommer göra denna etapp hård.

                                                                 
På många av träningsturer hade jag sällskap av min teamkompis Jean-Claude Bagot. Det va en kille som jag aldrig blev riktigt klok på....kunde inte annat än franska.....så det gick bra att träna ihop men ibland blev det inte mycket sagt på turerna. Nästan varje gång vi va ute fick jag vänta på han....det va inte många gånger han  va före mig i backarna. Sen när det va dags för nummerlapp va det precis tvärtom...då slog han mig var och varannan gång. I början kunde jag inte räkna ut va som pågick men efter ett tag kom jag på att det va ett gäng cyklister som körde ihop och sen delade prispengarna efter varje tävling. Många år senare har jag också kommit på en anledning till att han körde fort när det gällde.....men den tar vi en annan gång.
Jean-Claude blev något år senare proffs för Skil och körde senare 9 Tour de France och blev som bäst 19:e man.
Idag jobbar han som sportchef i ett continental lag på franska rivieran och har en son som är proffs i Cofidis

Träningen har för övrig flutit på bra de senaste dagarna fast det tråkiga vädret vi haft. Till helgen är det dags för Nordiska Mästerskapen för gubbar i Randers, Danmark. Ska bli riktigt kul att få köra en tävling igen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar