torsdag 16 februari 2012

Vintern håller i sig

Lommabukten i fullt solsken

När jag kollade på Sydnytt igår kväll så lovade dom en kall förmiddag men en stor sol. Jag blev lite sugen på att köra ut en runda. Eftersom jag samlat ihop lite flextimmar under åren tänkte jag att idag kan kan det vara läge att ta några av dom. När jag slog upp bruna va det det 11 minus men dom lovade att temperaturen skulle stiga snabbt under förmiddagen, och det gjorde den. Jag plockade fram mountainbiken som är utrustad med dubbdäck eller som dom säger i Norge....piggedäck. 5-6 grader kallt och inte ett moln på himmeln.....till och med vindmöllorna stod still. Det är inte ofta vi får uppleva sådana vinterdagar här nere i Skåne. Dom större vägarna är isfria och ganska OK att köra på, men jag är inte så glad i att träna på dom för det är alltid massa dumma bilister som inte vet hur jäkla obehagligt det är att bli omkörd i hundra blås med mindre än meters avstånd från armbågen.
Drog iväg längs med Kävlingeån - Stävie och hamnade till slut där vägen slutar det vill säga Vikhög. Underbart väder med strålande sol gjorde att Lommabukten glittrade mer än vanligt. Styrde hem över Kävlinge - Södervidinge på småvägar och cykelbanor. Det är helt fantasiskt hur bra det funkar med dubbdäck på cykeln, det tar några gånger innan man vet hur mycket man vågar lägga ner hojen i kurvorna. Men när man väl fått kläm på det så är det bara att gasa va det går.
Väl hemma va jag riktigt nöjd med dagen.....äntligen lite frisk luft på cykeln efter några veckor med inomhus träning. Jag såg flera gåsplogar på väg norrut idag....hoppas att det är ett tecken på att våren är på gång.

I helgen är det 30 år sen Picco och jag öppnade affären....helt otroligt va åren gått snabbt och roligt har det varit....varenda dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar