söndag 22 mars 2015

Gran Fondo träning 2015

Efter en vecka med blandat väder va det lovat fint väder idag söndag. Fint väder blev det fast en aning kallt på morgonen......termometern visade -4C när det va dags att stiga upp. Men det värmde snart upp med hjälp av den sköna vårsolen.
När det va dags att ge i sig väg från Trollsjön i Eslöv va det ca 40 cyklister i klungan. Det va en skön blandning av cyklister från hela Skåne. Det va nästan helt vindstilla när vi rullade ut mot Marieholm i bra tempo.Vi kom överens om att köra två par det mesta av turen men det tog inte lång tid innan det blev lagtempo. Det är inte lätt att tygla ett gäng vårystra cyklister. Uppe vid Vittskövle hände dagens enda missöde, en cyklist gick på hjul och drog med sig en man till. Som tur va gick det bra....men en av killarna fick åka resten av turen i cykelklubbens klubb buss. Det rullade på bra och snart va vi framme vid dagens första backe vid Klåveröd. Det gick jämnt och fint och dom flesta va med fram till förtsta depåstoppet uppe på backen. Freddie och Peter från Eslövs CK stod klara med kaffet, vilket smakade underbart i kylan.
Freddie och Peter gjorde en bra dag bättre!
Så jäkla kul, Kasper i mitten omringad av starka killar!

Snart va vi gång igen mot Kågeröd och Norra Vram. Nu hade det blåst upp lite och vi hade lite go medvind i ryggen. Snart va vi framme vid dagens andra backe, Åvarpsbacken som går hela vägen upp till Stenestad Kyrka. Denna backe tycker jag är OK, lite brant i början sen planar den ut lite med några sega luringar som tar bra på benen. Hittar man en bra och jämn fart från början kan man så fort det planar ut lite slänga upp kedjan på "dyngen" dvs. stora klingan och få bra skjuts på hojen. Vi gjorde ett snabbt stopp uppe vid kyrkan för att vänta in alla, sen rullade vi ner för den långa backen ner till Sönnarslöv. Nu fick vi lite motvind tillbaka till Ljungbyhed men det rullade på bra med många fortfarande starka cyklister. Nu va det dags för benknäckar "Lotta på åsen" backen. Detta är en av dom styvaste backarna i Skåne och den blir fan i mig styvare för varje år! När ungtupparna farit iväg kom jag in i en jämn och bra rytm och tog mig upp med livet i behåll ytterligare en gång. Efter en snabb insamling av alla cyklister va vi snart framme vid depån igen. Freddie och Peter stod klara igen och Skånerosten satt som smäck.
Mats och Karl avnjuter kaffe och sockerkaka!
Mats, har jag känt sen 1985 och vi fortfarande cykelkompisar!

Snart va det dags att rulla iväg igen mot Kågeröd. Nu hade vi kommit överens om att det va fri fart hem tillbaka till Eslöv. Det tog inte lång tid innan det ryckte i benen på dom starka grabbarna. När vi passerat Ring Knutstorp så va det full gas! Vid backen i Konga sprack det upp i atomer. Här gällde det att bita för att kunna gå med runt. Vid Ask tog vi höger och fick motvind på vägen tillbaka till Bialitt. Nu gick det på bra och det kändes i påkarna. Ännu mer kändes det när vi kom in på den lilla vägen mot Trolleholm. Smal väg och vind från sidan kan ta musten ur dom mest vältränade benen....även mina otränade. Sen va det dags för motvind till Trollenäs och nu började det bli jobbigt för fler och fler stod över och det blev lite hackigt i maskineriet. I sidvinden in till Eslöv gick det bra men nu började krutet i spirorna ta slut.....men med lite tjockt pannben gick det denna gång också. Vi rullade in i Eslöv och jag är ganska säker på att alla som varit med på dagens träning va nöjda och glada. Så här ska cykling vara....bra väder, fina vägar och bra kompisanda fast vi kom från blandade klubbar i hela Skåne.
Första gänget tillbaka till Eslöv...Joakim Carlberg, Partik Heiler, Johan Bonnevier, Tony Schöld. Jakob Gawlik, Marcus Sjöbo samt en trött gubbe!

Helt otroligt va bra tränade många killar är....nu är det seriöst att vara cyklist. Man märker att många lägger ner många träningstimmar i veckan, vilket är kul. Var och en är lycklig i sin tro......vilket alltid är det viktigaste!

Ett stort tack till Freddie och Peter från Eslöv CK som gav en bra service till kaffesugna cyklister.

Jag märker att jag långsamt håller på att återvända från dom döda. Fem veckor utan träning är inget man leker med i min ålder. Nu har jag tränat två och en halv vecka och märker att det går på rätt håll...långsamt. Gjorde ett återbesök hos läkaren härom dagen två månader efter operationen och han sa att det hade gått bra framåt. Han sa också att det återstår ca 5-6 månader innan det är fullt läkt. Sen ytterligare 6 månader av rehab innan jag har full styrka i axeln. Nu gäller det att köra hårt med gummibanden, en kilos hanteln samt dammsugarröret allt för att komma i form till det blir dags att cykla långt och fort.