söndag 11 januari 2015

Stormen Egon

I morse så blåste det....ja det blåste riktigt mycket. Dom sa på lokalradion Radio Malmöhus att man inte skulle ge sig ut på vägarna om man inte behövde. När jag höll på att klä på mig träningskläderna frågade frugan..  tycker du att det klokt att ge sig ut i det här vädret? Ja, va ska jag göra...ingen av dom andra gubbarna har hört av sig och vill ställa in. Då kom det klockrena svaret.....dom går ju också och väntar på att någon ska höra av sig...och ingen vill ju vara först att ställa in. Det är nog så sant.
Här snackar vi vind!
Robert, Lasse och jag körde ut mot Örtofta för att möta Mats och Patrik. Mats som hade haft medvind från Lund kom som ett skott i natten! Sen tog det ett bra tag innan vi mötte Patrik som varit sjuk ett tag och nu gjorde sitt första pass på mer än två veckor. Det första han sa....fy fasiken det har tagit 34 minuter att köra en mil i motvinden...sen sa han...jag blir där bak idag!
Två veckors förkylning sätter sina spår!

Vi bestämde oss att att köra ut i motvinden ut mot kusten. Efter Örtofta mot Lilla Harrie hade vi en otrolig motvind. Jag kollade ner på mätaren och ibland va vi nere på 12-13 km/h mitt på släta vägen. Jag vet inte va träningszonen heter eller hur många watt som behövdes bara för att föra cykeln framåt. Men det kändes som jag låg på mjölksyratröskel bara för att komma framåt. När vi tog vägen mot Virke fick vi vinden från sidan och då gick det lite bättre. Sen ut i motvinden igen mot Reslöv...här svängde Robban av hemåt. Han kände sig inte riktigt på hugget och då ska man inte vara ute på vägarna och fara.

Nu hade vi en riktig motvind till Södervidinge - Karaby - Ålstorp - Barsebäcks By. Det tog över två timmar att komma till Barsebäck....men sen jäklar kom vi ut i medvinden. Lödde och över Kävlingeån...där jag aldrig sett vattnet stå så högt som idag. Sen mot Stävie där Mats svängde hem mot Lund. Vi andra gled vidare mot V.Hoby och Örtofta där Patrik svängde hemåt. Lasse och jag fortsatte mot Eslöv. Sallerupsbackarna i sida motvind kändes mycket värre än dagens backe i Tour du Ski i Italien. Men Lasse va snäll och körde lugnt och fint så jag kunde hänga med.
Mätaren visade 84 km och snittet va just över styrfart men det är redan förträngt!
Lasse, är riktigt glad i motvind!

Bra träningsdag med väldigt lite bilar ute....stärkande motvind...bra träningskompisar som aldrig hör av sig på morgonen. Sen va det lite snack om halvhjulning idag.....jag vet inte va det snacket kommer ifrån men jag har mina aningar.

1 kommentar:

  1. Jag hoppas att du inte tog i så att du fick ont i mjälten.
    Åke Juhlin

    SvaraRadera