tisdag 6 januari 2015

Kronan på verket!

Det har varit riktigt skönt med lite ledighet på dom röda dagarna. Övriga dagar har tillbringats på jobbet med inventeringsjobb. Lite träning har naturligtvis också hunnits med.

I söndags körde vi en bra runda med gubbagänget. Vi hattade lite på morgonen om vi skulle ha dubbdäck eller inte. Nu blev det utan dubb vilket orsakade lite problem på dom mindre vägarna som va glashala. Nu fick vi styra om rundan så att vi kom mer utåt Öresundskusten där det brukar vara varmare och därmed ett bättre väglag. Det blåste 11 - 12 sekundmeter från nordväst så det blev väldigt tungt på vägen norrut. Vi körde småvägarna upp till Tågarp och sen vidare mot Ottarpsbacken vilket alltid är en tung rackare. Sätofta tryckte på i backen så det värkte i benen på oss andra. När vi väl återhämtat oss körde vi mot Vadensjö och Asmundtorp. Nu hade vi en riktigt go vind i ryggen hela vägen till Eslöv. Hemma stod mätaren på 109 km och hurtbullesnittet hamnade just över styrfart!
Så här såg småvägarna ut i Mellanskåne
Så här såg det ut vid Öresundskusten...Danmark skymtar i bakgrunden
Gubbarna myser i solen

Idag trettondagen va det dags igen för en tur. Robert, Kalle, Sätofta gjorde mig sällskap mot Lund för att möta upp Mats. Idag va cyklarna utrustade med dubbdäck vilket va både på gott och ont. Bra som attan på småvägarna där det är isgata....tungt rull på dom stora vägarna som va ganska torra. Men skit i det, det är ju inte hastigheten som är det viktigaste denna tid på året!
Vi drog rakt ner i motvinden mot Sjöbo.....genom byn vidare mot Ystad och just innan flygrakan höger mot Ilstorp. När vi sen svängde vänster mot Everlöv blev det rena isgatan.....men va gör det när dubbarna biter gott i isen. När vi kom fram till korsningen på vägen mellan Blentarp och Veberöd började Mats snacka om att vi skulle köra rakt fram över Kläggeröd....jag vet inte om det va på skoj eller han menade allvar! Nu blev det till höger och snart va vi framme i Veberöd där vi körde mot Torna Hällestad. Backen upp genom Hällestad är alltid tung, men vi kom upp denna gången också. Det tog bara en stund sen va vi i Sandby och sen körde vi uppför backen till Räften. Denna knuda är alltid en sugare...speciellt idag när det blåste bra från vänster. Kalle hängde på där bak stönande..det blev lite taskigt med lä...men han slet sig med upp denna gång också. Bra kämpat! Sen hade vi go medvind hela vägen till Eslöv.....till och med Sallerupsbackarna gick bra i medvinden. 105 km och 27,3 i snitt med dubbdäck är bra jobbat av gubbgänget.
Så här ser det ut när veteranerna tränar. Skärmar med förlängare, Alla har 32 mm däck med förstärkning. Inga hybrider...dom har vi till jobbet! Inga carbonracer...dom spar vi till våren! Utan skärmar kan du stanna hemma!
Kalle och Robban sträcker på ryggen.
Lasse och Mats snackar om hur många gårdar dom besökt i trakten!

Hur märker man att det nu för tiden är gubbcykling man sysslar med kom jag på i helgen.
1. Man snackar om barn och barnbarn.
2. Rätt som det är hör man bakifrån....stanna jag tappade en krona. Så kan det gå när man är gubbe och sätter tänderna i en frusen bar!
3. Vi stannar här framme i korsningen och tar en ryggsträckare.
4. Idag snackade vi om ett program vi såg på TV igår kväll....Året va 1965. Kommer du ihåg Hep Stars, mellanölen, Hötorgskravallerna och inte minst Röda Fjädern insamlingen med Lennart Hyland!
5. När det är dags att stanna och pinka tar det längre och längre tid för varje år som går!

Men va gör det för det blir bara roligare att cykla för varje år som går!