söndag 22 juni 2014

Lite tankar om förr

Det har gått en vecka sen vi passerade Jönköping under Vätternrundan. Det va nionde gången jag körde igenom staden under motionsloppet och det är lika roligt varje gång.
Varje gång när vi kör längs med Norra Strandgatan förbi restaurang Munken och svänger förbi Stora Hotellet och över bron som går mellan Vättern och Munksjön så tittar jag till höger och tänker tillbaka.
För många år sen låg här en Gulf mack och det va här jag hade mitt första sommarjobb. Jag hade precis börjat spara ihop till min första egna racercykel efter att ha hyrt en på klubben i Jönköping i tre år. Jag va fjorton år och min kompis PO hjälpte mig att fixa detta jobb. Han hade jobbat där ett tag och tappat intresset....och tyckte att jag skulle bli en bra ersättare. En dag slängde jag mig på cykeln och rullade ner för Dunkehallabacken och styrde mot macken för att presentera mig. Träffade Olle som ägde macken och efter några minuter så va saken biff. Det blev en bra sommar som fortsatte med helgjobb i flera år framåt.
Där bakom loket låg macken!
                                                           
Snart fick jag min overall som va några nummer för stor men det gick bra.....sen va det bara att sätta igång.
Man sprang på lite minor i början....när jobbarkompisen sa till en att fråga om man skulle kolla oljan när det kom in en SAAB två taktare....är en mina man bara gick på en gång! SAAB ägaren bara glodde på mig som om jag va dum i huvudet!
Gulf va macken som gällde!
                                                                           
När sommaren va slut brukade jag fortsätta jobba på lördagseftermiddagarna. Bara det är ett kapitel för sig!
Jag kommer ihåg att jag gick på klockan två och när macken stängde klockan sju kom ägaren ner och låste. Jag som va fjorton-femton år skötte själv en liten mack i centrum i Jönköping....helt otroligt.
På den tiden så tankade man åt kunderna, drog av rutan, kollade oljan och även lufttrycket om dom ville. Det va inte snack om att sälja korv, glass, läsk eller annat tjafs som dominerar mackarna idag. Vi hade olja, fläktremmar, tändstift och annat som hörde bilen till. På en hylla låg det några tummade nummer av Top Hat och Piff....jag vet inte om dom va till försäljning eller mer för personalen....jag sålde i alla fall aldrig någon av tidningarna. I bland kunde det gå långt mellan kunderna....kunder och kunder....ibland dök det upp några småkillar som frågade om man hade klistermärken....och det hade vi.

Raggare på gång!
Varje lördag framåt kvällen brukade det bli dags för raggarna att köra runt i stan. Dom körde runt och runt...tre i framsätet och minst tre i baksätet. Första gången dom styrde in på macken höll jag på att göra i byxorna.....men det tog inte lång tid innan vi blev polare.
När dom kom in på första besöket så sa dom...fyll upp den för en femma ( jag tror soppan kostade runt kronan litern ) sen kan du dra av alla rutorna och kolla oljan och luften. Jag for som en skottspole för att göra dom glada....under tiden stod dom utanför bilen och klämde en busgrogg.
Dom betalade och rullade iväg.....sen tog det en timme så va dom tillbaka och körde samma visa igen...slå i för en femma osv. Dom hade fått ihop lite mer stålar som räckte till några varv runt stan.
När dom kom inför fjärde gången på eftermiddagen och körde samma visa började man tröttna och va glad när klockan va sju och det va stängningsdags. Olle kom...han räknade kassan och jag rullade in oljestället, plockade in luftpumpen och pappersrullen.
Tänk dig.....att en fjortonåring sköter ensam en mack i centrum av en stad med hundratusen invånare. Ingen kortmaskin....bara kontanter. Idag vågar bensinstationerna knappt ha öppet på kvällen...serviceluckor och förbetalning är inte ovanligt. Jag säger inte att det va bättre förr....men det är fan i mig sämre nu.
Varje gång jag cyklade hem uppför Dunkehallabacken va jag fyra kronor rikare för varje timme jag jobbat och några kronor närmare min första egna racercykel.
Jag kommer aldrig att glömma denna tid.....och jag kommer förhoppningsvis att under många Vätternrundor  snegla till höger när jag passerar hamnkanalen i Jönköping.

1 kommentar:

  1. Känner inte dig men du skriver riktigt trevligt. Hälsn. från Västerbotten

    SvaraRadera