måndag 26 december 2011

Idag va jag sur

När jag vaknade i morse va jag sur....helt sur invärtes. Varenda år är det samma visa.....fast man lovar sig själv....julmat i mängder. Efter ett par dagar med skinka, sill i alla former, brunkål, köttbullar, janssons osv så är hela systemet i uppror.
Därför va det skönt att komma ut på en tur idag. Manfallet på vårt träningsgäng va stort idag.....det va alla möjliga anledningar att inte kunna träna....jobba, moster i Trelleborg, Halmstad, tandvärk, familjen och ont i halsen va det som dök upp på SMS i telefonen. Så till slut blev det bara Anders W. och jag som kom iväg. 8-9 grader varmt vilket är en helt otrolig temperatur för att vara julhelgen.....ganska OK vind från väst. Det räckte att köra några kilometer ut mot Trolleholm så kände man att magen tog emot och att benen va helt döda. Det gick på bra ut mot Ask - Kågeröd - Ekeby - Bällteberga och backen i Ottarp som kändes som Monte Zoncolan i motvinden. Väl uppe vid Härslöv svängde vi tillbaka mot Vadensjö och fick äntligen lite vind i ryggen. När vi efter Vadensjö svängde upp mot Rönneberga backar....såg jag en kille i horisonten som gick stavgång.....när vi kom närmare såg jag att det va Bosse Karlsson.

Två gubbar uppe på Rönneberga Backar
Bosse som jag känt i nästan fyrtio år är alltid en glad fyr....ungdomsledare i den nu tyvärr avsomnande Landskrona Cykelklubb....själv en riktigt bra veterancyklist. Första gången jag jag träffade Bosse som är ett par år äldre än mig va 1974 på Skånes Distriktsmästerskap i Anderslöv. Detta va Bosses första cykeltävling...hur man nu kan göra debuten på en 5-mil tempotävling. Klart... klarar man det klarar man det mesta. Jag kom ihåg att jag körde ifatt Bosse som startade några minuter före mig.....själv sa han idag att dom hade plockat ner målskynket när han kom i mål.....så illa va det nog inte. Bosse ramlade ner för en stege för några månader sen och kan inte cykla på ett tag, så nu går han långa rundor varje dag. Han har också en korsett på sig dygnet runt.......jag tyckte han såg lite mager ut i ansiktet .....och då berättade han att han tappat femton kilo i vikt. När han äter lite för mycket så trycker magen mot korsetten...vilket känns obehagligt. Men Bosse är på gång och ska in kontroll nästa vecka och hoppas att få slänga korsetten. När vi drog vidare ner mot Asmundtorp satt jag och funderade på om jag inte skulle slå Bosse en signal....och se om jag inte kunde låna korsetten när han är klar med den.....det hade inte alls varit fel att tappa lite vikt nu efter jul.
Efter Asmundtorp gick det vidare mot Billeberga - Trä - Gissleberga - Marieholm och sen hem mot Eslöv...sista tjugo minuterna fick vi lite fint regn på oss men va gör det när det är nio grader varmt. Väl hemma stod mätaren på 87 km och snittet va just över styrfart.
Kanske kan man kalla passet distans....eller...fettförbränning...eller sköljpass....inte vet jag...men det va i alla fall skönt att komma ut efter några dagar i stillhet. GOD FORTSÄTTNING PÅ ER ALLA.
Den här gubben dök upp i år igen, fetare än någonsin

1 kommentar:

  1. Ha ha ha ha! :D Tomten var ju bäst! ;-) Det ska vara lite att hålla om. (?!) Bra trampat, fast nja, tomten blir ju ännu smalare nästa år om du fortsätter...
    God fortsättning Håkan, och hälsa Ingrid, Nicke och Ida!

    SvaraRadera