lördag 23 juli 2011

Ringenloppet och lite annat

Tillbaka från några veckors semester va det dags för Ringenloppet i Hököpinge söder om Malmö. När jag vaknade i morse så va det första jag la märke till att det va helt vindstilla.....va tråkigt. Banan i Hököpinge är helt platt och det brukar behövas lite vind för att det skall bli en bra cykeltävling. Efter en snabb upphämtning av Partik i S.Sandby va vi snart i Hököpinge. Efter lite uppvärmning när det va det dags för start började det lagom regna. Vi va nästan 100 man som drog iväg....junior och seniorklassen startade ihop...vilket ibland kan vara en upplevelse....så blev det även denna gång. Det tog inte många km förrän man hörde att det small i klungan...och sedan small det med jämna mellanrum. Efter ett par varv blev det lite hårdkörning och helt plötsligt va vi 10 man i täten. Lite taskigt samarbete och någon mil senare gled alltid starka Markus Larsson och Johan Olsson iväg...vi andra satt bara och glodde på varann...sen va den tävlingen körd. Två starka gubbar som kör jämnt och fint drar alltid ifrån en klunga som kör ryckigt...som idag. Vi va några stycken som försökte komma iväg...hela tiden...men varje gång blev vi infångade av klungan...sen va dom nöjda. Två km innan spurten var det några som hakade ihop...hur fan man nu kan lyckas med det när vi inte är mer 20 man kvar i klungan. Jag va precis bakom och fick dra på en tvärnit och sätta ner foten för att komma förbi. Shit tänkte jag och drog på en spurt...och fick en jäkla syra....men helt plötsligt blev det tvärstopp i klunga och jag kom lagom i fatt när det va dags att dra upp spurten....jag låg länge bra till men sen tändes två Majbrasor i låren och det blev tvärstopp. Jag rullade över linjen som elva...vilket är helt OK en dag som denna.
Det va kul att se gubbar som Mats Lindau och Tony Widing tillbaka i klungan....det borgar alltid för bra cykeltävlingar.
Sen hoppas jag att det gick bra för min veterankompis Janne Karlsson IK Vinco.....han slog i backen ordentligt och det såg inte bra ut.....Kom igen Janne.
Har haft häcken full på jobbet och knappt hunnit träna sen jag kom hem från semestern....får försöka ta tag i det i veckan...för det är snart Veteran SM i Halmstad.....som skall bli riktigt kul.

Cykelcity Veteran hänger som vanligt runt korvgrillen

 Eftersom vi hade en mycket taskig internetuppkoppling på hotellet i Italien skickar jag med lite bilder från resan.
Utsikt från La Morra, grannbyn till Barolo....här skall jag bo i mitt nästa liv.




 
Världens enda korkskruvsmuseum finns i Barolo

Lunch intog vi på Kjell Nilssons favorit resturang i Riolo Terme. Pizza Picante kan rekommenderas.
Ingrid på fikatur till Gabbice Monte, med utsikt över hela kusten.
Alltid bra att ha en stark norrman som träningskompis...Jostein från Sandnäs
Ingrid och Jorunn på träningstur

Enzo.....världens trevligaste servitör


Baren i Monte Maggio räddade livet på mig under en långtur i 35 graders värme.

En italiensk frukost med kakbuffé är aldrig fel

Felices rygg har jag sett många gånger och varje gång är en jäkla pina.

Denna starke kille fick jag sällskap med härom dagen på min jobbpendling, Mats Murare


2 kommentarer:

  1. Jag hoppas också att det gick bra för Janne. Det såg inte alls kul ut där han låg.

    SvaraRadera
  2. Tack för omtanken. Det värmer.

    Jag fick lämna MAS senare på eftermiddagen, iklädd landstingets mysbyxor och morgonrock samt halskrage. Nya cykeldressen sönderklippt. Förvånansvärt lite skrubbsår men enl. röntgen är det frakturer på tre kotutskott i nacken. Äter piller för smärtan och får väl stå över träningen några dagar. Hoppas ända att vi ses i Halmstad.

    SvaraRadera