söndag 7 februari 2016

Söndagsrunda i vårväder

Idag va det vårväder i Skåne. Det kan låta konstigt i Februari, men det va faktiskt åtta grader varmt och en skön sydlig vind. Idag va vi ett lite decimerat gubbagäng, arbete och spaweekend va något som lockade mer än söndagscykling. När jag skulle ge mig iväg i morse så ringde telefonen, det va Alex. Fan, hörde jag han skrek i telefonen.....slangen har exploderat! Släng i en ny då....sa jag. Han bara stönade....jag blir sen...möt upp mig är ni snälla. Alex har många goda egenskaper....men meka med cykeln är inte en av dom. Robban, Sätofta och jag hann först möta Mats som kom från Lund innan äntligen Alex dök upp. Vi styrde senare mot Flyinge och Harlösa innan vi svängde höger mot Vomb. På vägen mot Veberöd är det en liten backe som för dagen va ganska seg i motvinden. Här vet jag inte va som flög i Alex.....han gav full gas och vi andra hängde som slipsar efter honom. Han lugnade ner sig....som tur va och snart va vi framme i Veberöd. Vi körde vidare mot Lilla Japan och Björnstorp...lite segt i backarna men det gick denna gången med. Robban började nu få upp värmen i gubba diselen och stod på bra i backen upp mot Björnstorps Gods. Väl framme i Genarp körde vi över Häckeberga - Lyby - Kongsmarken och nu fick vi äntligen vinden i ryggen. Alex som fortfarande va vid liv körde på bra i backarna. Efter Esarp och Råby skulle vi köra uppför backen mot Hardeberga.....då hände det något i Alex ben....dom tog helt slut. Jag tror att han ska tacka Sätofta för knuffen i ryggen uppför backen, annars hade han nog hållit på ännu. Räften passerades i full fart och snart va vi framme i Odarslöv och där svängde Alex av hemåt. Robban, Sätofta och jag fortsatte mot Örtofta. Jag vet inte va som flög i Robban...men han fick fart på tändkulemotorn och gasade på så vi andra fick slita...ett tag. Snart va vi framme i Örtofta...sen va det bara Sallerupsbackarna kvar....dom gick som dans för dagen.
Jag som i kalendrar har skrivit upp varenda träningspass jag gjort sen 1968 kunde för dagen skriva in ytterligare 110 km och ett snitt på 29,0 km/h.

Riktigt bra distanspass, ingen fågelsång....men ett par jäkligt trötta ben hela eftermiddagen.
Sätofta och tändkulans efterträdare, Robban.
Så här såg Alex ut när han va pigg....ni skulle ha sett honom två timmar senare!
Mats, hade för dagen monterat på sina Spinaci pinnar för att få mindre luftmotstånd!
Det är Cipollini och Mats som är våra idoler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar