torsdag 17 december 2015

Klubbkänsla

När jag började cykla i Jönköpings CK i slutet av sextiotalet fanns det en klubbkänsla som inte många klubbar idag kommer i närheten av. Klubblokalen på Gräshagen va som en ungdomsgård och som ett andra hem för många av oss småkillar. När man hade varit medlem i ett år fick man utkvittera en egen nyckel vilket innebar att man hängde där ännu mer. Ibland smet man iväg lite tidigare från skolan utan att föräldrarna visste om det. Det va roligare att spela pingis med någon kompis i stället för att sitta och försöka lösa något mattetal. Just denna sammanhållningen va nog den stora anledningen till att jag fortsatte att cykla fast resultaten va ganska skrala dom första åren. Idag när cykling har blivit den nya trendsporten är tiderna annorlunda. Facebookcykling innebär att man lägger ut träningar och allt på facebook sen träffas man någonstans i en gatukorsning för gemensam cykling. När man är klar drar alla hem till sig, vi brukade bada bastu och duscha ihop innan man cyklade hem till föräldrarna.
Det finns fortfarande många cykelklubbar som har klubblokalen kvar och jag blir glad varje gång jag ser bilder därifrån. Det är dom här klubbarna som är framtiden i svensk cykel.....i väntan på vår nästa stjärna.
Varje fredag eftermiddag/kväll under säsongen va det putsning av cykeln som gällde. Fast det va en gammal Monark hyrcykel som kostade 20 kronor om året i hyra skötte man den som en pärla.....för vem ville komma till tävling med en skitig cykel.
Vi stack till den lokala handlaren och köpte chips och läsk, sen började det putsas. Så där i efterhand har man insett att det kanske inte va den bästa kostuppladdningen inför helgen. Men va gjorde det....kul va det och till helgen va det en mil tempo som gällde.
Bildresultat för autosol kromglans
Detta gav riktig glans!
Bildresultat för duraglit
Detta va också bra men inte lika bra som Autosol
Det som gällde för att få fram glansen va Autosol och Duraglit. På den tiden va nästan alla delarna på cykeln som pedaler, nav, vevparti osv. av rå aluminium och jäklar vilken glans man kunde få fram med hjälp av Autosol och några putstrasor. Vi kunde hålla på hela kvällen innan vi blev klara. Sen på lördagen när vi skulle iväg med klubb bussen så lastades alla cyklarna på taket. Hade man otur så regnade det hela vägen till tävlingen i Burseryd och då va hela fredagkvällens putsjobb ogjort. Men va gjorde det....roligt hade vi haft och snart va det fredag igen.

När man blev något år äldre så kom vi på ett sätt att tjäna lite extra stålar på fredagkvällen. Man erbjöd sig att putsa någon av dom äldre killarnas cykel för en femma. Jag glömmer aldrig när jag en gång pustade Chanas cykel. Fredag på den tiden innebar att det va läge till dans och då snackar vi riktig styrdans och inget annat. Naturligtvis skulle Chana ut och dansa fast det va tävling på lördagen. Jag erbjöd mig att putsa hans cykel för en femma, men då skulle denna vara i nyskick när han kom ner och kollade innan han drog på dans. På den tiden drog man ut vid åttatiden och inte som idag vid midnatt. Jag slet som attan med Autosolet och ett gäng trasor. Efter ett par timmar va cykeln som ny...inte ett märke på den. En liten stund senare kom Chana klädd i kostym och slips ner på klubben. Han va på väg ut på dansen och skulle bara godkänna jobbet samt betala femman till mig. Jag kommer ihåg att han luktade så gott.....det va nog rakvattnet!
Han tog ett varv runt cykeln, kollade lite och såg nöjd ut. Då helt plötsligt tog han tag i styret svängde upp cykeln på bakhjulet. Ur bröstfickan på kostymen tog han fram näsduken och körde upp den i hålet på framgaffeln där bromsen satt (på stålgafflarna va det alltid ihåligt där och inte som på dagens carbongafflar) där hittade han naturligtvis lite skit som syntes på näsduken. Nu blev det ett jäkla dividerande. Chana med glimten i ögat tyckte jag hade fuskat och ville bara betala halva priset. Efter en stunds snack fick jag min femma. Chana drog ut på dans och jag cyklade hem fem kronor rikare.
Bildresultat för front brake hole on bicycle fork
Det va just i det här hålet som näsduken blev smutsig!
Alla dom här händelserna för snart femtio år sen sitter fortfarande som etsade i minnet och är en av anledningarna till att mitt liv blivit som det blivit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar