Bluemels va det som gällde....med eller utan flärp. |
När jag för första gången för några år sen hörde ordet kompislapp, förstod jag inte ett dyft. Kompislapp? va fan är det? Det måste vara något stockholmspåhitt. När jag sedan fick reda på va det var så förstod jag direkt att dom menade en flärp. Flärp är en grej som hängt med ganska länge men inte i nuvarande form. Förr va den mycket mjukare och oftast i plast.....och om man ska vara ärlig inte till så mycket nytta. När man på förra århundradet monterade skärmar på sin gamla racer så kom dessa oftast från engelska Bluemels och var tillverkade i en tunn plast som i bästa fall höll en halv vinterträning. Sen va det dags att börja laga dom med gaffa eller silvertejp. Fördelen med Bluemels va att dom kom med en flärp som dock va sämre än skärmarna. Tunn plast som inte hjälpte mycket mot bakhjulssprut....det den va bäst på va att ligga mot däcket. Det brukade sluta med att man blev irriterad och slet av den där jäkla flärpen. Nu för tiden är flärparna av betydligt bättre kvalitet och dom är också betydligt större....vilket inte är helt fel om man valt fel träningskompisar som kör så fort att man är tvungen att ligga på rullen. En av mina kompisar kör med liten flärp för att slippa hjälpa till att dra....det är en taktik som inte är helt fel på vinterträningarna. Då kan man fråga sig om han är en kompis när han bara nyttjar våra flärpar? När jag en gång för länge sen tränade några vinterveckor uppe i norra England träffade jag en kille som hade taskig vinterform. Vi tränade bra i veckan...fast han fick slita var gång vi va ute. På fredagen innan vi skiljdes efter träningen så sa han att han skulle hem och plocka av skärmarna för det va klubbträning i helgen!!! Hans taktik va att dyka upp på träningen och säga att han inte hunnit få på skärmarna........som svar fick han alltid .....OK...du får ligga där bak idag. Kanske inte den optimala taktiken om man ska bli bättre ...men helt rätt taktik om man omger sig med fel kompisar. Så ett gott råd från en gammal cyklist är att när det är dags för rattmuff i bilen ska flärpen varit monterad i tre till fyra veckor...detta brukar leda till en bra vinter med många lyckliga kompisar....i alla fall om du drar.
Modern flärp....bra att ha om man nu vill dra och behålla sina kompisar |
Á la speedway ! Sköt om dig Håkan ;)
SvaraRadera